tisdag 23 mars 2010

Varför ska man tillåta dispens?

Egentligen har jag andra saker i mitt huvud idag, men kommer med denna fundering ändå;

En liten fågel viskade i mitt öra igår att det begärts dispens för en hingst att användas i avel "mot uppvisande av kompletta veterinärintyg för ärftliga defekter", på grund av att den är så ohanterbar att den inte kan visas för premiering. 

Orsaken är "eftersom vi är så stort behov att nya blodslinjer.."


Om det är en godtagbar anledning att godkänna dispens måste jag fundera på var aveln är på väg? Har googlat "dispens, hästavel" och ser att det ges dispens till "prestationshästar, särskilt inom hoppning" men då handlar det om att de blir godkända med dispens på exteriör vid premiering.

Jag är ingen expert på hästavel, men jag som tänker börja köpa ston i år får ju en del funderingar.. Inte skulle jag skicka ett sto till en hingst som är godkänd "på håll". Godkänd utan att varit i närheten av en premiering? Jag funderar i var det verkliga, stora behovet ligger.

Nu slutade blogger fungera igen så jag loggar ut.
SKÄRPNING BLOGGER!!

Nu har jag fått ett liten förtydligande i vad dispensen avser;
Man vill ha en bedömning hemma på gården istället för att ta hingsten till premiering.

Här hemma har jag två magsjuka hundar.
Izor är mjuk baktill och Ludde framtill. 
Ludde har kräkts i soffan och sedan legat i det.
Gläääääääh

2 kommentarer:

  1. Dispens tja... kan va bra iof. En hingst som kanske är medel i extriören eller brister lite i gång. Får du aldrig godkänd på en hingstpremiering.

    Men låt oss säga att han tävlar och blir godkänd på prestation. Det tycker inte jag är fel. Jag kan tänka mig en hingst med div brister (hund med) Bara det mentala funkar och hingsten (hans linjer) inte har samma svaghet som mitt sto.

    Att vara ute på tävlingar säger ju en del om hingstens temperament; han klarar att resa, är hanterbar och presterar.

    Att däremot ge dispens som du beskriver till en hingst som inte ens går att hantera... hm. Det beror på. Är han sådan pga av att han inte är hanterad? eller är det temperamentet? Är stammen liten så är varje individ viktig i aveln för att bygga upp en ras. Men man får noga följa upp en sån hingst avkomma.

    Men jisses, hur hamna jag i en hästdiskussion????? Har ju lämnat hästvärlden för läääääääänge sen ju : ))

    Kram på er!

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Tycker inte att "vi" ska hålla på med sådant, neeeeeeeej!

    Skulle aldrig själv vilja betäcka en häst eller vilket djur det nu än är som inte är bra mentalt. Vad vill vi ha? Jo, vi vill ha friska, sunda hästar, exteriört och interiört. Måste ju kunna hantera dom!

    Men det handlar väl om "Money, money, money"...... Många människor som håller på med avel, tänker BARA på att tjäna pengar och då är dom helt ute och reser.

    Kram från mig och Amir Kahn

    SvaraRadera