fredag 23 juli 2010

Åskstorm


Vilken överraskning!!

En nackdel med att bo på länsgränsen och endast få in södra länet på bonnradion är att väderprognoserna sällan stämmer.
Vid lunch meddelades att de åskskurar som härjat nu var på väg bort, då hade de ännu inte kommit hit.
Vi slumrade lite på sängen när det började regna och jag vaknade av att det dånade ute! Riktigt ösregn slog mot taket och rutorna, rätt mysigt tycker jag. Vid fyratiden upphörde det och strax före fem sken det upp ute och jag började med middagen.

I brist på annat så gick vi ut på en riktig långpromenad efter middagen. Ute lyste solen och den friska vinden var ljum, lätta moln på himlen.
Det är en ganska rejäl promenad på ca en mil och vi korsar Gideälven två gånger, först på stora vägen och sedan en hängbro när vi går över på "vår" sida igen.

Vi var nästan mitt för vår gård på andra sidan älven när vi såg mörka moln torna upp sig. Det såg ändå ut som att vi skulle kunna ha tur så att eventuellt regn skulle rör sig bakom bergen på andra sidan.
Vi var inte så bekymrade; det hade varit lite närmare om vi vänt, men fortsatte vi skulle vi få ovädret i ryggen, vilket åtminstone jag föredrar av två onda ting.

Plötsligt lät det som att det kom en jättestor bil och vi tittade bakom oss.
Stora svarta moln välde över oss i en faslig fart och vinden dånade runt oss. Vi såg den vita väggen av regn som följde men jag var tvungen att stanna och fota ändå. Det fanns ändå ingenstans att söka skydd; Där vi befann oss är det bara åkermark.

Har aldrig varit med om att ett oväder dyker upp så hastigt och så svart, och då har jag ändå varit i fjällen en hel del.


Vinden dånade runt oss.
Det såg ut som innan tornadon slår ned när man har sett på stormjägarna

Otroligt häftigt var det i alla fall; stormbyar som slet i oss, ett svart tak ovanför och de märkligaste molnformationer som virvlade runt, från bergen till himlen, och framför oss var himlen så oskyldigt sommarblå.

Det dundrade från molnen och i dess följe kom regnet.
Stora, tunga regndroppar, riktigt hällregn. Det varade inte länge men vi såg nog ut som en ynklig skara som gick över hängbron, men då lyste solen igen och vackra regnbågar dök upp och ned på lägdorna, så nära så man nästan kunde röra vid dem.

Vi kom hem och torkade upp oss och hundarna och satte oss sedan i köket och hällde upp det lilla vin vi hade kvar och tittade på en magiskt vacker solnedgång med en brinnande himmel och branta, lysande regnbågar som såg ut som glödgade spjut, slängda av vredgade rimtursar.

Ju fulare väder, desto vackrare är det tycker jag.

**************
Idag blåser en frisk, ibland hård nordlig, kall vind;
En försmak av hösten, den årstid jag älskar mest med sina vackra färger och en vind som löftesrikt doftar snö.

Vi gjorde taberas (från Emil i Lönneberga; man tar det sista) i skafferi och kyl igår så idag måste det inhandlas. Håller tummarna att det kommer in så vi kan köpa stolp.
Vill stängsla nu!!

Ha en riktigt fin fredag och glöm inte att tala om för berörda hur viktiga de är. Man kan säga det med en blomma;)

Kram/fru Jonsson

**************

1 kommentar:

  1. Visst är det härligt med väder : ) Speciellt oväder. Jag har längtat efter regn nu i snart en månad. Nu i kväll så äntligen skvätter det lite från himlen. Men inget drastiskt, som det ni hade : )

    Jag passar på nu när det känns lite höstligt att tända ljus och drar mig tillbaks ovanpå sängen med en tidning. Kram på er, mannen hälsar : )

    SvaraRadera