onsdag 21 juli 2010

Att lägga rabarber på rabarbern

Nöden är uppfinningarnas moder

Ja, det går ju ingen nöd på oss direkt, men plånböckerna gapar envist tomma och vi kan inte göra så mycket tyvärr utan investeringar.

Grabbarna har slipat och målat lite
och jag siktade in mig på all rabarber som växer längst ladugårdens kalkvägg.

Det hör till saken att jag aldrig hållit på med saftning eller syltning men jag har lovat mig själv att väcka husmodern i mig när vi flyttade hit.

Resultatet ser ni här

Rosmarin- och honungsmarinerade rabarberbitar som visst ska vara gott att ha till frukostflingorna, rabarber- och jordgubbssylt med en aning kardemumma och rabarbersaft.

Det blir ungspannkaka till middag med nykokt sylt.
Grabbarna vill visst ha grädde till så slyngeln får ta crossen till affärn. Jag anser egentligen inte att "sötpannkaka" är middagsmat, jag gillar köttfärs- eller grönsaksröra till och kanske sylt till den sista.
Lite fibrer ska jag ändå pillra in i pannkakssmeten;)

God afton på er önskar husliga fru Jonsson

1 kommentar:

  1. Det tar sig.

    Sånt som växer ute är bra att ta till vara på. Rabarbersaft är kanon, det har jag druckit hela sommaren från vår rabarber. Nu är här så torrt så rabarberna har slutat att växa och jordgubbarna i landet är stora som smultron.... men goda : ))

    Skickar ett par kramar.

    SvaraRadera