onsdag 14 juli 2010

Efterhandsbestraffning??!!???

Tuscha och Kalinka njuter i sommarhagen

Igår blev jag medlem på Alternativ.nu, en sida där man kan lära sig om självhushållning och mycket annat.
Gick genast in på deras hästforum och höll på att ramla baklänges av fövåning;
En person som har problem med någon annans halvblod i stallet där hon hyr in sin häst som skrev att om det var hans/hennes häst hade h*n tränat den i horsemanship, för hans/hennes egna häst har inga problem med att förstå bestraffning i efterhand. 

Jag blev nästan illamående när jag läste igen och förstod att den här människan använder någonting h*n kallar NH som "korrigering i efterhand".
Det verkade inte heller vara en felskrivning.

Hur vet man att ens häst är OK med att "straffas i efterhand"?
Om man står och iakttar en hästflock finns det inte i hästars "vokabulär" att straffa någon i efterhand.
Jag har långt ifrån svart bälte i hästhantering enligt (en variant) av NH, men det är ju inte konstigt att många tar avstånd från allt som kan förknippas med NH när det finns de som tror det handlar om bestraffning.

Jag blev riktigt illa berörd och lämnade genast tråden.

Men jag kan säga att forumet i övrigt verkade helt OK

1 kommentar:

  1. Efterhandsbestraffning *s* Personen måste varit en idiot. Finns inte ett djur som fattar efterhandsbestraffning mer än människan. Och vi har ju alltid varit lite märkliga som art.

    Är också medlem i Alternativ.nu men håller mig ifrån häst och hundtrådarna, inte särskilt många där som vet vad de pratar om.

    Vad spännande att installera sig i ett nytt hem. Om vi får och det finns tid så kanske vi tittar över fram på höstsidan. Kanske kan vi äta kräftor tillsammans (kom jag på just precis : ))


    En varm kram från oss till er båda.

    SvaraRadera