torsdag 29 juli 2010

Lunch i det gröna




Det är de små solstrimmorna som lyser upp i en annars så orolig tillvaro som gör det värt.

Med väldigt enkla medel går det att trolla till en väldigt lyxig lunch ute i det gröna.

Det var väl inte lika strålande väder som det varit senaste veckorna, men de små solstrålarna bröt i alla fall igenom där vi satt på vår mysiga uteplats och inmundigade väldigt goda räkmackor och sköljde ned med kallt, mousserande vin.
Det blir inte mycket bättre=)




Den ser inte mycket ut för världen, men en gång i tiden fanns här vackra blomstergrupper och en massa pynt.
Växterna har till stor del varit sådana som kräver mycket vatten, för tant Sonja vred visst på vattenkranen på våren och lät det flöda över stenen. Där de (säkert mycket vackra) arrangemangen stått är det nu bara gräs.
Tjockt gräs som vuxit i allt för bra jord.

Jag älskar stenar och personligen tycker jag inte man behöver gömma dem allt för mycket. Har börjat med mina utgrävningar medelst grep och spade och avlägsnat stora, stora gräsrugor.
De som går förbi och ser hur jag river och sliter anser säkert att jag begår helgerån, men jag lovar; Det finns ingenting att spara!
Ta bort allt rat och börja om, det är det enda.

Men vi har gjort oss en mysig uteplats på toppen, under stenens små täta rönnar:

Utemöbler fann jag en uppsjö av i porten, i alla valörer.
Den här lilla är inte vacker men den fyller sin funktion så länge och med duken jag ärvde av mamma och en liten vas (också arvegods) med doftande blommor blir det riktigt fint ändå=)

Runt stenen växer ännu en hel del fina blommor som jag inte rört och de vita jag plockade till vasen doftar helt ljuvligt.


Kanske inte mycket till utsikt än så länge, men Gehenna-häcken skall ansas ned till mänskliga proportioner, framför den ska byggas en ridplan och bakom häcken (som man då kan se över) på andra sidan vägen kommer vackra Basjkirer att gå i höst.

Vi skalade både räkor och ägg och lade på gott, saftigt dinkelbröd med lite vitlöksyoghurt över (ja maken la på kaviar ur tub, den fick inte vara med på bild, haha).
Kallt, billigt bubbel till smakade väldigt gott.

Inte för att vi behöver någon anledning, men igår kunde vi fira att det var tre veckor sedan vi gifte oss.
Servetterna är desamma som på picknicken, de passade jättefint till mammas duk.

I övrigt så torkade jag växter i ugnen igår.
Lyften är så mättad på vatten att ingenting torkar uppe på ladugårdsvinden och mögligt lung-té kan inte vara en höjdare.
Hästhov och kamomill torkades i ugnen.

Lax, kokt mandelpotatis och spisbröd till middag.
Så enkelt och så gott.

På kvällen brann himlen.
Tog en del bilder men har inte kunnat redigera dem än, har inget bra "dator-ljus" här vid köksbordet i Västergissjö.

Håll till godo med den här så länge:



Idag lyser solen och jag går ut och vänder näsan mot den, tacksam över att det ändå inte är värre.
Snart vänder det, då blir jag gladare igen.

Kram//fru Jonsson

2 kommentarer:

  1. I det enkla ligger det finaste & det gottaste : )
    Jag gillar uteplatsen, behöver man igentligen ha så mycket mer än en stol att sitta på, ett bord för maten, en fin duk och ett kärt sällskap?

    Ser hur mysigt ut som helst.

    Kram på er.

    SvaraRadera
  2. Ser hääärligt ut Luppan Ha de bäst :-)Hälsningar Cheva

    SvaraRadera