måndag 19 juli 2010

Skördetider


Eftersom jag är förhindrad från att stängsla så tog jag under förmiddagen  på mig stövlarna och drog till skogs.

Ljungen blommar och nu när jag fått "tid över" så kändes det som ett bra tillfälle för att se till att förråden fylls för vintern; Ljungen blir en del i vinterns kvällsthé.

Ibland är de enklaste nöjena helt gratis. Där jag fann den finaste ljungen fanns också de allra vackraste fjärilarna. Mest blåvingar som fladdrade runt i allt det lila=)

Kortet har jag tagit med min mobiltelefon- den går inte att prata i, är värdelös för SMS, men jäklar vilken bra kamera Sonny Eriksson byggt in i sina telefoner, haha

Jag plockade även rölleka och åkerfräken som ska bli ett thé för ömmande leder tillsammans med gullris, ingefära och någonting välsmakande (vet inte riktigt vad än).

Daggkåpa, hästhovsblad, humlekottar och lite annat smått och gott återstår att plocka och allt ska få torka i lugn och ro på ladugårdsvinden för att sedan blandas i olika konstellationer och läggas i glasburkar.

*****************

Hyresvärden John var hit i afton och åkaren Robin som bott här tidigare.
Jag som är, hrrrmmmm.. "socialt försiktig" uppskattar faktiskt alla som bara dyker upp på gården, pratar lite skit, vill veta att man lever eller bara presentera sig.

Jag har under dessa fyra dagar haft mer lokal mänsklig kontakt än under hela min tid i Dalarna tror jag.

*****************

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar