söndag 25 juli 2010

Uteritt och hembränning


Jag tog på mig att rida ut med en grupp på lördagen, fyra stycken som skulle ut.
Hade sett fram emot att rida Tuscha, men då det var en i gruppen som inte hade någon erfarenhet alls (Neil, från Skottland) så fick jag ta Kalinka.
Henne gillar jag verkligen att rida ut på och hon har ingenting emot att gå först, Hon tar sinn uppgift på allra största allvar.

Som vanligt när man har trevligt så drar det ut på tiden.
Cyklade hem ca en halvtimme senare än beräknat, men Stefan som varit på fotbollsmatch med Calle och vovvarna mötte upp mig.

Efter underbart god middag (grillade kycklingfiléer, möra och kryddiga) så tyckte jag att det var dags att elda upp "rat-högen" på gården.
Den har växt och växt och vi har inte vågat elda pga vinden, men nu var det i det närmaste vindstilla. Dessutom var det tänkt att vi skulle köra bort högen då vi inte vågade elda, men dit vi skulle kom vi inte fram.



Tänt vare här!

Det är mycket som ska brännas upp, alla rishögar syns inte på bilden.

Här har vi fått på allt ris



När de tunga molnen började dra in var det en rejäl bädd med illaluktande glöd kvar. Den ryker ännu nu på eftermiddagen trots ihållande och bitvis kraftigt regn.

Hoppas molnen lättar i kväll, det är Hömåne.

1 kommentar:

  1. Hahaha vilken luring! Jag läste och läste men kom aldrig fram till hembränningen : )

    Sent om sider så ramlade polletten ner hahaha!

    Hembränning, det har vi stor erfarenhet av här.

    Kram.

    SvaraRadera