torsdag 17 februari 2011

Frukt eller rotfrukt?

Coop sänder ut en medlemstidning lite nu och då, den senaste damp ned i min brevlåda för ett par dagar sedan, men jag måste meddela att det insmugit sig ett allvarligt FEL i tidningen; Det påstås nämligen att man i stora delar av landet (som Norrland) kallar potatis för ”päron”.

I den del av Västerbotten där jag är uppvuxen (strax väster om Umeå) och i den del jag senare flyttade till (sex mil norr om Lycksele) avses följande om man säger päron:

Däremot kallas potatis för ”pärern”, eller om man vill vara lite fin ”pären” så till och med Umebor förstår vad man säger. Till surströmming ätes helst mandelpärern, det är delikatess det.


I övrigt kan jag berätta att Emma , Naturliga Hovar, varit hit idag och gjort sista verkningen inför fölningarna. Det märktes på några av damerna att hormonerna gjorde sig påminda, men trots kylan och några egensinniga ston så blev det gjort. Den sista anhalten innan fölning som jag satt upp. Herrefru Gudrun, snart är det på riktigt!

Gott té och mackor vräktes senar in med mycket god aptit i frusna munnar med ivriga hundar påhejjandes och sedan rann eftermiddagen iväg i ett väldigt huj. Så blev det dags för maken att mycket försenad påbörja sin resa till Oslo. Alldeles innan han åkte kom han på att min bil törstade efter servoolja, och medan han fyllde på så brast fläktremmen!

Åtminstone en vecka är maken borta, jag hade planerat en tripp för proviantering till på lördag förmiddag och här står jag utan bil.

Men vilken jävla tur att det skedde på gården. Det finns en mening med allt, och det var helt enkelt inte meningen att jag skulle till stan eller hämta makens son i Trehörningsjö på söndag. Jag är tacksam för det lilla jag.

Är det någon i närheten som ska in till stan imorgon eller på lördag..?

1 kommentar:

  1. Jag tänkte oxå på det när tidningen kom.
    Säger själv Päran eller Pärer =)
    Slarvigt av dom att inte ha koll.

    Ha det så bra
    Kram Veronica/kaffetjej

    SvaraRadera