onsdag 2 februari 2011

Vad gör man av bomullstrikå?



Ute har det varit så himla fint väder, men jag har haft en rätt så tråkig dag med massa måsten och jobbiga telefonsamtal (som är sköna att göra bort), men lite hann jag njuta av det fina vädret.

Senaste dagarna har jag gjort en sådan där skön rensning av garderoben som resulterat i ett berg av helt OK kläder som jag ska skänka till Röda Korset så andra får glädje av dem. Klädberget ligger på min säng för att gås igenom en sista gång, vikas ihop och paketeras. Faktiskt skulle jag kunna montera en linbana på berget och ta betalt av folk för att åka. Jag kallar mitt monument för ”Lilla K2”

Riktiga K2

Inte alla avlagda kläder platsade i K2-högen. Sådant som är trasigt eller har missfärgats på ett eller annat vis antingen slänger jag eller så spar jag tygerna, men nu undrar jag en sak; Vad kan man göra av begagnad bomullstrikå?

Jag har två stycken klassiska, gröna Husquarnamaskiner och de klarar utmärkt att sy i trikå, tror till och med det ska finnas en typ av overlocksöm om jag inte missminner mig, men jag är grovsömmerska i grunden. Ni vet en sådan som syr i läder och juteväv med kraftfulla raksömsmaskiner. Ärligt talat kan jag inte ens sy i en dragkedja. Men jag gör sjukt snygga stickningar (typ av dubbelsöm)!

Till exempel så har jag en turkos Nikita-klänning med huva, en halvlång, slapp sak med mycket tyg i. Eftersom jag inte använt den på länge så förvisas den obönhörligen från garderoben, men en misslyckad tvätt har gjort att den inte går att ge bort.

Har någon ett tips av vad jag kan använda tyget till?

Jag kommer kanske prova mig på att sy ett mjukisdjur av det om jag inte får några skojiga tips. ”Kjol” behöver inte ens nämnas, det är den logiska förstatanken när man ska göra något av en klänning och jag är inte så säker att jag vill bära det plagget mer. Överhuvudtaget alltså.

Tips tack!

2 kommentarer:

  1. En mysig filt till soffan att värma sig med och samtidigt minnas allt roligt kläderna varit med om:-) Du klipper vald form/storlek på tygbit ur varje plagg du tänkt använda. Sen syr du helt enkelt ett lapptäcke som du sedan fodrar med fleece eller nåt annat gossigt. Mycket trevligt (jag har gjort det av bebiskläder till bekant). Lycka till vännen! Kram kram

    SvaraRadera
  2. Det var ingen dum idé. Tack Nonne!

    Kram

    SvaraRadera