torsdag 24 februari 2011

Jag är min lyckas smed



Jag rekommenderar ingen att ta emot timmerstockar med huvudet. Sedan smällen i måndags har jag mått sådär.. och nacken jublar inte heller direkt. Men jag klagar inte, jag har det bra och idag känns huvudet bättre också.

Igår fanns en intressant tråd på mitt hundforum med frågeställnigen om man är sin egen lyckas smed. Jag tror ju att vi påverkar vår egna lycka och olycka och att det har att göra med vad man har för inställning till motgångar bland annat. Det är egentligen en djup fråga som kan diskuteras länge och få många olika nyanser, men summan för mig är; Ja, vi är vår egen lyckas smed.

De som inte höll med blev riktigt upprörda och vissa ansåg trådskaparen vara en hemsk person som utan att skriva ut det faktiskt tyckte att handikappade fick skylla sig själva. Det sa aldrig TS och det bevisar också att många faktiskt inte riktigt vet vad lycka är. Skulle en handikappad aldrig vara lycklig?

Jag går inte in mer på den puckodiskussionen, men frågan som dök upp hos mig (och som jag inte vågar ställa på det forumet) är; Vad är lycka just för dig? Jag tänkte på det när jag lätt yr och illamående gick med hundarna i den vackra vinterskogen igår. Olycklig är jag ju definitivt inte över att jag lider lite efter en smäll i huvudet, det är inget jag grämer mig över och vältrar mig i. Däremot kan jag känna genuin lycka över att bo just här där det är så vackert. Lycka över att solen värmer på näsan och att det är fluffigt, mjukt och glittrigt runt om mig och hundarna verkade också lyckliga.


Kärlek är lycka för mig och varje gång jag ser på den ljusblå safiren i min vigselring känner jag lycka över att just han vill vara min man. Njutning är lycka för mig, till exempel att lyckas med en fin älgfilé som blir en magiskt god måltid med passande tillbehör och gott vin. Resultatet av hårt arbete är lycka för mig. Att efter flera dagars slitande med hö slutligen kan se att ladorna är fyllda och känna tillfredställelse över ett jobb väl genomfört. Att jag sedan förmodligen har solsveda och kliande exem av höet och värk i mina klena leder, det gör mig absolut inte olycklig!

Kanske folk inte begriper vad olycka är..?

Motgångar är en del av livet och man kan välja hur man bemöter dem. Livet vore rätt så blaskigt om det inte fanns både ont och gott. Vad skulle göra en stark om man inte gick igenom en prövning nu och då? Vore det vackert väder varje dag blev man alldeles säkert less på det också.

4 kommentarer:

  1. Jag håller med dig helt o hållet! ;) Jag tror folk tycker glädje o lycka är samma sak. Det är det ju inte. Jag kan vara en i grunden lycklig människa o ändå sörja en förlorad vän. livet måste som du säger vara fyllt av både med o motgångar. Framförallt har man ansvar för sitt eget liv. Det är aldrig någon annans fel. man har själv ett ansvar för sin egen lycka!

    SvaraRadera
  2. Hej Lupus, vad fint och sant du skriver idag!

    mvh.pling

    SvaraRadera
  3. Det som inte dödar det härdar! Våra misstag kan vi endast ta lärdom av.
    Sann lycka är för mig, en varm kram av min älskade dotter när hon 'gör sig liten' och kryper upp i min famn. Glädje är att efter att jag slitit mitt hår i frustration över samma barn mötas av nybakade muffins med ordet förlåt på :-)

    SvaraRadera
  4. Naw vad sött Nonne=)

    Tack Plingis, och Ylva, så sant att sorg och lycka KAN gå arm i arm, hur kan annars någon bli "i ljust minne bevarad" till exempel?

    Tack alla för fina kommentarer, jag är lycklig över att ni finns i mitt liv!

    SvaraRadera