söndag 6 februari 2011

Någon som saknar en hund?

Det var en väldigt vacker morgon. Klockan sju klev jag upp och precis då slutade det snöa och molnen skingrade sig. Jag tog med bägge vovvarna och gick upp på mon.

Efter ett tag så såg jag spår efter en hund. Eftersom jag såg när det slutade snöa och gick hemifrån en halvtimme senare kan jag med säkerhet säga att hunden traskat ned från mon, mot idrottsplatsen vid sjutiden. Jag vet inte hur långt den gått för jag går bara till avtagsvägen innan sandtaget och vänder. Mellan vägen till fäboden och IP vek så spåren av upp i skogen, mot Gideå. Närmare IP korsade spåren vägen igen, mot Svedje, så jag kan inte säga vart den tagit vägen.

Storpudlarna lämnar rätt så stora avtryck, dessa tassar var något mindre och såg ”korthåriga” ut, dvs. rena avtryck utan en massa hår.

Ja det var väl all info om spåren.

I hagen uppvisade hästarna sitt sinne för humor. Jag tar av Kalinkas bandage och Back on Trackpaddar i hagen på morgonen och idag råkade jag tappa en av paddarna . Bizra sprang snabbt fram och tog upp padden i munnen och sprang iväg med Hinica tätt intill. Bizra såg så lycklig ut över sitt tilltag men verkade samtidigt lite förskräckt; ”Men vad i hela friden har jag i munnen??!?” och Hinica var så avundsjuk över att hon inte fick ha den roliga tingesten.

Nåja, Bizra släppte den inte långt från mig, det var ju snällt.

2 kommentarer:

  1. Det kanske var räven som hastade över skaren igen......På den här sidan har vi en mickel med väldigt stora fötter som vandrar förbi på morronkvisten. Han e stor fluffig och jättefin. Ser ut som att 'någon' gillat den sorkrika hösten....Kram

    SvaraRadera
  2. Jag vet med säkerhet att det inte var en räv. Hundar går mer bredbent och lite sjavigare än räven som sätter sina relativt små tassar efter varandra i ett pärlband och dessutom går tillbaka i samma spår om han återvänder. Väldigt smarta är de. Hunden hade dessutom stannat på vägen och rullat sig i någonting och det var annat i rörelsemönstret som talade emot att det var en räv. Vå har två sådana hos oss.

    Med tanke på hur långt vägen sträcker sig kan nog hunden ha gått ända från Långviksmon. Hoppas den kommer till rätta:-)

    SvaraRadera