söndag 27 februari 2011

Känsliga läsare varnas; Jag gör ner Melodifestivalen

Att avsky Modo Hockey till fördel för Skellefteå AIK när man bor i Foppaland och att avsky melodifestivalen när man bor i Sverige, då bryter man mot alla normer. Att SAIK igår drygade ut sin ledning i elitserien går jag inte in på utan helt olikt mig koncentrerar jag mig på sångtävlingen.

Sporadiskt lyssnar jag på Magnus Uggla på bonnradion på fredagar när jag har tid och tydligen har han hissat och dissat melodifestivalbidrag de senaste programmen. I fredags bestämde jag mig för att på lördagen bryta min bojkott och se melodifestivalen, för årets bästa bidrag skulle ju framföras; Melody Club med the Hunter, som jag fick avnjuta en minut av i Ugglas program. Tyvärr var ljudet på utsändningen på TV igår undermålig, så ingen av bidragen hade någon vidare bas, men så illa lät det ju inte. Och för mig var det ju självklart vilka som var bäst.

Sjunde och därmed näst sista plats landade Melody Club på och jag kan ju bara hålla med Marcus Larsson (Aftonbladet) som idag analyserade tävlingen och liksom jag var bestört över att omgångens bästa låt inte kvalificerade sig direkt till final. Han sa följande; ”Återigen glömde jag att vi bor i ett fjantigt jävla dobidoo-land, det visar sig ofta i den här tävlingen ”

Läs Carolina Noréns kommentar till deltävlingen här

Bert Karlsson kommenterade ”festivalen” med att hela tanken med tävlingen gått förlorad, nämligen att det är låten och dess upphovsmakare som tävlar, inte de som framför och det ska vara svenska upphovsmakare, inte som igår att två utländska var med. Det är dessutom en tävling som inte är öppen för vem som helst berättade han och nämnde en ”döskallelista”, alltså de som enligt Björkman inte får delta.

Om det är upphovsmakare som tävlar räcker det väl att en artist framför alla bidrag?

Det är klart att Sverige faktiskt inte har råd att vinna Eurovisionssångtävlingen, det är ju en rätt så stor och dyr apparat, men att i panik rösta fram Linda Bengtzing som en hysterisk och kanariegul Carolavariant á la 2011 för att tävla i att ”företräda” Sverige i Tyskland, hahaha.. allvarligt. Var inte det att ta i? Det var den värsta skit jag hört på länge och jag begravde mig under en stor skämskudde medan jag genomled plågan (jo, jag var tvungen att slå över till annan kanal ett tag, men jag fattade helheten). Förra året vill vi inte heller vinna i Europa, så vi valde bort Salem Al Fakir.

Att låta Svenska folket rösta fram vilka som ska tävla i Europafinalen i låtskrivning är som att låta Svenska folket rösta fram resultatet i konståknings-SM eller en danstävling. Eller.. det sker ju redan, dansen alltså. Den som är mest populär ska vinna.

Men Skellefteå AIK vann igår; Grattis Schläfftä!

4 kommentarer:

  1. Alltid lika underhållande att läsa din blogg! :) Här i Ödeshög mitt emelland Hv71-land och LHC-land finns ett rött hus... i det röda huset bor ett gäng brynäsare! ;) inte lätt det heller! Blir alltid uttittad när jag går i byn med min fina röd,svart,gula ryggsäck... Vinsten igår för SAIK säger jag således... ingenting om... ;)

    SvaraRadera
  2. Mittemellan skulle det naturligtvis stå... :)

    SvaraRadera
  3. Många ögonbryn och röster höjas då detta melodijippo försoffar svenska folket. Å aldrig vinner rätt låt så jag har bojkottat helt. Att bara höra eländet på avstånd gör att jag febrilt letar de 'små snabba gula' för att rädda öronen från undergång och hjärnan från traumatiska framtida flashbacks. NEJ, Lägg ner skiten!

    Det där med hockey e oxå lite skoj....här i foppatoffelträsk förväntas man tycka om just mmmo...mm, nej jag kan inte ens uttala det. Jag e 08 i själ o hjärta så jag bär min svartgula tröja med högburet huvud och många ilskna blickar o kommentarer får man höra. Jag skiter högaktningsfullt i dem och bär stolt min tröja mer för att....Alltid retar det nån!

    SvaraRadera