tisdag 22 februari 2011

..och himlen så oskyldigt blå




Så ljust som det varit idag tror jag aldrig jag varit med om tidigare. De senaste dagarna har lätta snöflingor singlat ned och täckt allt i stora, dunlätta kristaller. Varje kvist, varje barr verkar täckta i silver och ovanför är himlen så oskyldigt blå, med endast några lätta molntussar.



Så rent, så oskuldsfullt. Så bedrägligt.


Min man är i Falun idag på tingsrättsförhandlingar. Hans exfru har så ohyggligt svårt att släppa deras tidigare relation. Så svårt att bodelningen ännu inte är gjord och så svårt att hon inte ens kan släppa ifrån sig deras äldste sons personliga tillhörigheter, trots att han bott 100% med oss sedan början på juni 2009. Anledningen till att slösa bort rättens tid idag är en påstådd misshandel, samt en påstådd stöld av en gräsklippare som tillhör min makes företag. Det positiva är att åtalspunkterna sjunkit från åtta till två, detta trots att gräsklippetjuven gett sig till känna; Sonen gick på eget bevåg till polisen och sa att han hämtat den, ingen annan.

Jag hoppas det går bra. Av erfarenhet vet jag att det kan vara väldigt svårt för en man att bli frikänd när en kvinna bestämmer sig för att sätta dit honom. Ja, ni får säga vad ni vill och den som vill tro att han är våldsam kan ju komma och gå några månader i hans mockasiner.

Sammanlagt 11 200:- har hon begärt för de örfilar hon åsamkade sig själv i väntan på polisen den vackra våraftonen. Undrar hur mycket som är skäligt att vi till slut begär i ersättning för de ständiga trakasserier vi utsatts- och ännu utsätts för?

Det finns mycket gottigt och massor av snaskiga detaljer i bakgrunden för dagens inlägg, men jag lägger helst det åt sidan. Jag är inte ute efter uppmärksamhet eller medömkan här. Kanske någon av sönerna vill publicera händelserna när de blir äldre och tjäna pengar på dem? Om inte kanske jag skriver en bok när allt är över.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar