onsdag 9 juni 2010

28 dagar kvar=)



Bara tre veckor kvar!
Nu kan vi nästan ta på framtiden.


*******

Jag satt igår och försökte hitta olika stöd eller bidrag för att flytta till, och etablera företag i landsbygd.
Efter några timmar stor det klart att OM det finns pengar så vill ingen dela med sig eller så älskar de pappersarbete. 
De pengar som kan sökas delas ut till projekt!
Jag VET allt pappersarbete som hör till ett projekt och är även väl medveten om projekts struktur.

Jag ska bedriva en verksamhet, inte pyssla med tillfälliga projekt!
Ska man söka projektpengar till att först bygga en sommarhage, sedan en vinterhage, ligghall etc..? Jag hinner ju för tusan bygga både sommar- och vinterhage och renovera halva kåken på den tid det tar att söka stöd för ett projekt.
Gissa om man vill spendera den tiden på verkligt arbete eller på pappersarbete och gissningslekar?

Främjande av Kvinnligt Företagande
"Syftet med programmet Främja kvinnors företagande är att bidra till ökad sysselsättning och ekonomisk tillväxt genom att fler kvinnor startar, driver, köper och utvecklar företag."

Det står uttryckligen företagande, men ansökan handlar om projekt.
Varför??
Förutom att det ska in en projektidé, projektplan, avvikelserapport etc. etc. så krävs ett slutdatum och att en slutrapport inlämnas.

Skäms på er; Länsstyrelsen, Jordbruksverket och Tillväxtverket!!

Allt jag vill ha är en klapp på axeln (ja i form av ett ekonomiskt bidrag då) för att jag vill och vågar bidra till en levande landsbygd och ett levande Norrland.
Vi blir ännu en familj som handlar i butiken i byn, det blir ännu en elev i skolan, vi bidrar till att hålla landskapet öppet och tillsammans med andra kvinnliga entreprenörer kan jag att se till att ännu fler får komma och uppleva denna vackra bygd.

Under de timmar jag spenderade på nätet igår fann jag ingen blankett i PDF:format som stämde in på det jag vill få stöd för.

*******


1 kommentar:

  1. Ja, det är detta som är bondens nya gissel. Han kan sin mark, sina djur, sin maskinpark. Det är därför han kallas bonde...

    Men numera sitter han uppe halva nätterna och stirrar på buntar av papper och försöker orientera sig i den byråkratiska djungeln...

    Tror det finns över 3000 "nya" EU regler & direktiv...

    Tur man nöjer sig med att var "Byrådirektör " :))))

    SvaraRadera