måndag 7 juni 2010

Husletardagar





Syrenen vid Mållehagen håller på att slå ut i full blom.

Vi har sett en gård på nätet med renoverings
behov, men ett väldigt bra läge.
 Prislappen skvallrade om hur stort behovet av iordningställande och mäklaren ville inte ens åka ut och visa huset innan vi varit dit själva och sett utifrån.
Jag tänker inte besvära dem om någon visning.

Så hade vi fått höra om ett torp på en kulle med lite fin mark till, men ägaren står fast vid sitt beslut att inte hyra ut.
Bara att fortsätta leta! Hoppet är det sista som överger en.

Igår var det så dags för Stefan och Calle att åka härifrån Gideå.
På morgonen får jag ett sms från Carina som fått höra om en gård som står tom i just den lilla byn jag vill bo i, nära miltals med skogsvägar över en tallmo, som gjord för hästar och cross.

Prisa gudarna för djungeltrumman!
Fick telefonnummer till förre hyresgästen som jag ringde upp.
Jo, gården var fullt beboelig, kall om man slarvar med eldningen, men pannan var bra och flis fanns och varmvattenberedaren var ny. Dessutom var hyran inget att säga någonting om;
1000 kr i månaden!

Ringde till ägaren på en gång, en storbonde med allt för lite tid.
Berättade kort om vad jag ville med gården och undrade om han ville visa oss huset, samt att sambon var på väg att åka hem till Dalarna.
Han tyckte jag lät så trevlig att han ville visa oss huset på en gång!

Carina följde med oss, det är bäst att medta goda referenser på en gång och smida medan järnet är varmt;)
Huset är stort, finare på insidan än utsidan.
Gården är inbjudande, vänlig på något vis. Igenvuxen, men med små medel kommer där bli kanonfint!
Ingen mark ingick, men när vi berättade att jag skulle köpa hästar av Carina och ha dem där så trollade han blixtsnabbt fram lite mark, både för sommar och vinter och ett utrymme jag får använda till vindskydd och en sadelkammare.

Bästa läget vid Gideälven med sol hela dagen på sommaren och mon ett stenkast därifrån.
Det verkar nästan puckat att säga nej.

Nu finns det mycket att fundera på, fast bra saker.
På återseende;)


1 kommentar:

  1. Men låter ju som drömmen! Och en tusenlapp, helt otroligt. Hoppas, hoppas att det är något för er och att ni hittat "hem" Vi renoverar på här och tja du såg ju. Mannen satsar på en öppen planlösning *s*. Jag kan banne mig tänka mig att sälja så småningom och flytta till mark...

    Apropå bröllopet. det ska bli så roligt : ) Vi kommer men jobbar för fullt med att jaga lämlig hundvakt till 6 st hundar. Skulle va skönt att kunna vara helledig och slippa ta med sig hela gänget. Ser verkligen fram emot att få träffa både dig och 2s.

    Stor kram till er, jag håller en tumme nu för gården med tusingen!

    SvaraRadera