lördag 7 augusti 2010

Rundkorall och en blivande ljuskrona


Min älskade Bizra=)
Går allt vår väg är du här i Västergissjö nästa vecka.

Blev inbjuden till att delta med Bizra i rundkorall.
Oj, vad roligt det var och vilken utmaning!
Bizra är en pojkflicka som kollar, kollar, funderar och sedan skrider till verket. Det var inte det lättaste att kalla in henne. Carina vägledde mig väl och vi försökte olika lösningar, men till slut bara satt det där!
Jag ledde runt Bizra utan rep eller någonting precis som att hon aldrig gjort annat, hon ville bara kolla att allt var OK först.

Jisses, det är tufft med rundkorall och jag är långt ifrån mogen att prova själv. Har sådan tur att Carina guidar mig genom allt och jag blir nog bättre.
Det ska bli så roligt och se hur Bizra gör nästa gång.

**************

Jag har funnit en järnring uppe på ladugårdsvinden som jag vill göra en ljuskrona av. Har letat tunna kättingar också, det borde finnas eftersom jag funnit en skrinda där sådana kättingar är standardtillbehör, men jag har aldrig, aldrig varit med om en gård som är så rensad på allt!
Ingenting finns kvar!
Folk har varit och förskansat sig genom åren..

Så här ser ringen ut:

Den blir nog fin med ljushållare och lite annat.
Ska kolla vad Panduro har att erbjuda, annars finns det en bra affär i stan.


Så kom jag på medan jag rastlöst och lite surt gick runt bland bodarna och konstaterade att allt som lämnats kvar är gamla spritflaskor och järnskrot;
I ladugården finns ju de gamla kokättingarna kvar!

Fyra-fem mer eller mindre intakta, rostiga kättingar med intressanta länkar (framgår inte av bilden).
Det borde jag kunna konstruera någonting riktigt bra av!
I höst kommer den bli jättefin över kistan vi har som rumsbord.

**************

Stefan och Calle åkte i morse så det är lite ensamt här.
Jag har roat mig med en långpromenad med hundarna (som surar för att manfolket är borta) och att skotta sand.
Tyngre när man är själv för nu måste jag själv rensa bort alla stora stenar, ett skitjobb som Calle gjorde åt mig igår.
 Nio gånger 40 liter fick jag in i alla fall.

Utsikt inifrån sommarladan.
Äter Basjkirer vinbär..? Det lär jag snart få reda på.

**************
Mätt och nöjd (nåja..), ska plocka vinbär i kväll och botanisera runt på ägorna. I morgon blir det visst riktigt skitväder. 
Kanske bra väder att bära ned kökssoffan och rengöra kokättingar?

Kram på er / (sedan en månad) fru Jonsson

1 kommentar:

  1. Det kommer att bli en jätte fin ljuskrona *vet*

    Jag har själv funderat på något liknande som man kan smycka efter årstiderna. Blomster på sommaren och granris el lingonris om vintern : ) Synd att det är så utrensat hos er, då får man verkligen använda sin fantasi och försöka se möjligheterna i "skräpet" som lämnats kvar.

    Skickar en kram till Fru Jonsson.

    SvaraRadera