måndag 30 augusti 2010

Surt sa räven

Äntligen extrapris på vitkål!

Jag ids inte vänta tills kålen kostar 1.20/kg, surkål tar ju 2.5 månader typ! Jag handlade idag och har gjort en jättestor burk med surkål. När kålen kostar 1.20/kg köper jag en burk till och gör en laddning inför julen.

På förmiddagen städade vi undan sådant som tillkommit under helgen; Det som fanns kvar i vår lägenhet i Dalarna.
Jag är så tacksam över ett stort kök.
Gjorde några mindre rockader i skåpen och fann till min glädje att allt får plats och det finns plats för mer!
Och det är bra eftersom jag tänker baka mer etc.

Åt kvarbliven mat från lördagen till lunch, en tomat/currygryta med lax och fullkornspasta och allt gick ned. Härligt att jobba och känna att man gör nytta och att kroppen vill ha energi.

Rastade hundarna efter lunch och tog sedan itu med det husliga.
Körde igång med förberedelser för en rejäl laddning kålpudding och beredde surkål sedan (vilket tog sin tid; Jag har en jäääättestor burk). Maken fick göra klart kålpuddingen medan jag sölade ner halva köket med mitt kålstampande.

Blev en erfarenhet rikare också:

Surkål bereder man i plastbunke, inte lergods!

Rörde ihop det som kommer vara en surdeg om fyra dagar också, det tog två minuter.
Tog ingen bild, den ser inte så festlig ut, haha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar