lördag 21 maj 2011

Även om man har mycket att göra..



..så bör man ibland stanna upp och njuta.


I detta fall av häggblommornas doft

Doften av häggblom kommer jag alltid att förknippa med skolavslutning. Jag är uppvuxen i en till ytan stor, men till befolkningen liten by i Sveriges minsta kommun. Det är synd att små byskolor läggs ned, för det var en stor förmån att få gå lågstadiet hemma i Agnäs. I det gamla klassrummet med trägolv, ribbstol på väggen, flanellograf, stencilapparat och en TV med dålig, rullande bild där vi såg utbildningsprogrammet Zoom och självklart Ingemar Stenmark inhystes hela lågstadiet. Klass 1-3 var oftast inte fler än 10 elever sammanlagt, så det gick ju bra.

Sista veckan innan vi gick på sommarlov (tror jag gick i andra klass), så blommade häggen för fullt på skolgården och det var fantastiskt mycket citronfjärilar minns jag. Vi hade fönstret öppet när vi övade på ett sångnummer inför avslutningsdagen och häggdoften gjorde mig tung i huvudet.

Ändå blir jag lycklig varje år när häggen blommar för det är samma bild som återkommer och jag drömmer mig tillbaka för en kort stund.

Nu åter till jobbet!

Önskar alla en toppenfin helg och glöm för all del inte bort att stanna upp och njuta. /fru Jonsson

4 kommentarer:

  1. Här är skomakarns semester redan slut! Häggen har blommat över och syrenerna är i full blom. Häggdoften är underbar, på håll, nära tycker jag doften blir för mycket, men på långt håll ligger doften och kittlar sinnerna! :) Ha en fantastiskt trevlig eftermiddag/afton, och som du säger, stanna upp och njut, för gör man inte det, missar man så mycket! :)

    SvaraRadera
  2. Vi pratade just om den doften idag jag och dotter:)
    Då vi var ute och red så slog doften i mot oss då vi passerade ett stort snår....
    Just där doftade det iofs lite för starkt;)
    Du måste ha bott högt upp i landet då om Häggen blommade till skolavslutningen?
    //Lotte

    SvaraRadera
  3. Nostalgi då den e som bäst:-) Hägg e en underbar vårblomma. Flannelograf hihi de finns väl på museum idag. Trevlig helg önskas från 2:a sidan

    SvaraRadera
  4. Ja dofter är känsligt, vare sig det är hägg, syren eller parfym. Men små, små dunster kan vara trevligt=)

    I bästa fall blommade syrenen till skolavslutningen, men vårens och sommarens ankomst skiftar från år till år. Skulle tro att den var sen just det året, men minnet hänger sig kvar.

    Flanellografen.. ja det var ett mycket viktigt undervisningsmaterial. Det var innan Power Point det*s*

    SvaraRadera