torsdag 5 maj 2011

Min visa på Min dag:)




”När lillan kom till jorden, det var i maj, när göken gol, sa mamma att det lyste av vårgrönt och av sol. 

Sjön glittrade som silver, och körsbärsträdet stod i blom, och svalan kvick och munter just hit med våren kom.”

 

Det är min sång på min dag (även om jag inte heter Maja) och jag sjunger den hjärtligt för mig och de djur som orkar höra.

 

Gårdagen var fruktansvärd. Den började illa och sedan blev det bara värre; Djur som väckte mig redan kl fyra, ett energislukande telefonsamtal alldeles för tidigt, dubbelt arbete med hemmahagen där Gastroler och Tova ska gå följt av isolatorer som lossnade i nya hagen! Förkylning och ett skadat knä, samt en god gärning (jag gav bort hästgödsel och stod själv för paketeringen) som tog för mycket tid, trasiga verktyg när jag skulle röja undervegetation i beteshagen och som lök på laxen tappade jag telefonen!

När jag mot kvällen utmattad fortsatte arbetet i hemmahagen med att stängsla in ett berg av skrot vi funnit (jag kallar det K3) fann jag så mobilen halvt nedtrampad i ett dike. Mockning under kvällen i hemmahagen med paus för eldning och påtvingat (av mig själv)födointag . Allt gick lite lättare på slutet trots en värkande kropp som protesterade på alla de vis, för solen hade till slut återfunnit sin plats på himlen, och det var då jag såg henne;


Bild Ulf Forman

Den första svalan! Kvick och munter var hon också och det värmde mitt hjärta. Jag tänkte på min far och hur han lyfte ned fönsterraden ovanför ladugårdsvindens port när svalorna kom, för att de lättare skulle kunna flyga ut och in och bygga sina bon. Svalor bringar lycka över gården där de väljer att bo och svalans ankomst var den finaste present jag kunde få!

Idag lägger jag verktygen åt sidan så länge det behövs för att hälsa på Gastroler och Tova. Jag tar med hundarna också, då behöver jag inte känna stress om det blir långvarigt. Grejen med Tova är nämligen att hon är svårfångad av den som ännu inte vunnit hennes förtroende. Det är uppenbart att hon blivit lurad med godis ur hand, godis i hink, avlägsnande av sällskap etc. och jag vill absolut inte ”överfalla” henne. Det kommer bli en intressant dag.

”Utmaningar kommer inte till små människor, de kommer till stora (great) människor”

Buddistiskt ordspråk

Glad födelsedag på er, puss å kram/fru Jonsson

 

1 kommentar:

  1. Hurra hurra för dig!!!!!!!

    Här har jag inte sett svalorna än de brukar bygga bo under taket men som sagt än har jag inte sett dem... men de kanske håller sig i denna blåst o kyla!
    Hoppas dagen för dig blir riktigt bra och att du får göra saker som är roliga och ger dig energi!

    SvaraRadera