söndag 15 maj 2011

Det är skönt att åka häst ibland



Det är bara att inse, Hinica är definitivt inte dräktig, bara tjock. Fast inte lika tjock som hon var mitt i smällkalla vintern, nu fick jag faktiskt runt sadelgjorden utan problem. Skulle hon burit på ett föl skulle hon föda senast i början på juni och det finns inte tillstymmelse till juver. Plus det faktum att hon blivit ”slankare” (läs; mindre fet).

Med maken som assistent så blev det en stilla skrittur ned till Svedje och körvägen genom skogen hem. Helt underbart och välbehövligt både för mig och Hinica. Att jag lät maken assistera beror på att jag ville ha en bra tur utan bråk. Har aldrig tidigare ridit ut med Hinica ensam och då är det bra att ta hjälp så man slipper krångel. Varken jag, min nacke eller min själ behöver bråka med en häst som inte gärna lämnar flocken (särskilt inte sedan de nya kom) och tvekar där vägen är sank. Nu blev det en väldigt positiv upplevelse som stärker hennes självförtroende.


Ska gå igenom bra och dåligt med Hinicas utrustning. Bettet och huvudlaget är bra förutom att jag inte finner en kedja! Har istället satt en rem från en lädergrimma under käken, det funkar det också. Anledningen till att man inte ska köpa en billig repgrimma är att de endast funkar på leksakshästar. Ett verkligt djur som ska tränas töjer ut den väldigt fort. Även om hon är ”lydig”. Tömmarna är jättesnygga men åt helsike för långa för en unghäst som behöver mycket stöd. Det blir väldigt mycket snöre som hänger bredvid hästen. Grimskaftet har för tungt spänne (som hopplöst nog går åt fel håll liksom) vilket gör det värdelöst som träningsredskap. Sadelgjorden är helt OK men den bomlösa Höökssadeln är en väldigt tråkig sak. För samma pengar hade jag kunnat köpa en bra, begagnad bomfri sadel som fungerar i sitt syfte. Stiglädren är storlek ”dam”. Att damen ska vara basketspelare från öststaterna stod det ingenting om, trots mina långa ben har jag fått göra tre hål till på vardera stigläder. Stigbyglarnas skruvar gängar upp sig om man inte kollar dem ofta. Det är skit att lappa ihop utrustning med obefintlig budget!

Ja, ska man sammanfatta det så är det väl bara bettet och sadelgjorden som är bra.

Ha en skön söndag!


2 kommentarer:

  1. Åh vad det lät trevligt att åka häst!-) Man ska ta små små steg i början så blir det kanonbra i slutet:-) Grattis till framgången!

    Bristande eller defekt utr, kan förta den positiva upplevelsen ibland.

    Ha d gott.

    SvaraRadera
  2. Hahaha,ja tack för en underhållande läsning av de senaste dagarnas,och även förra årets händelser;)
    Ang HÖÖKs sadeln så har jag 2 st som jag köpt begagnat.Först en brun,lite mindre i strl.Den är helt OK.Man sitter hyffsat korrekt och den ligger bra.Sen har jag en svart,den lite större modellen och den är helt värdelös:( Man hamnar ohjälpligt i någon slags stolsits.Stiglädren glider bakåt och jag blir tokig.Den hänger bara nu,används aldrig.Kan vara bra om någon kommer och hälsar på och vill åka häst en stund;) Någon utan kunskap och krav*S*
    Ha det!!//Lotte

    SvaraRadera