måndag 9 maj 2011

Våren visar sin bästa sida



Vad kan vara mer ljuvligt än att en sommarvarm vårafton i början av maj stå under en blommande sälg som surrar och hummar av humlor och bin som samlar vad som kommer bli försommarhonung?

Dagen har varit mycket varm, men effektiv och även slitsam. Jag sammanfattar och lägger in lite bilder som egentligen inte har någon större relevans till texten;)


Utsikt från Vinterhagen över Gideälven med omgivningar i skir vårskrud

Uppe med tuppen var jag. Slaggade på soffan inatt för att ha koll över åtminstone stohagen. De borde ju reagera om allt inte är OK i de nyanländas hage. Men natten var lugn och när jag gick ut på power walk med hundarna kl sex så låg de flesta hästarna med en väktare i varje hage. Mycket bra tecken på harmoni. Sedan vattnade jag mina små odlingar, gick promenader i skritt och trav med Hinica och Minna fram och tillbaka till betesängarna, bytte grimma på Gastroler och borstade honom, rengjorde vattentunnor och tog en cykeltur runt älven över hängbron för att få lite svalkande fartvind.


Bizra och Hinica i överexponerad aftonsolsbild. Tycker det är charmigt när solen ”förstör” bilder, påminner mig om foton från när jag var liten

Efter lunch sådde jag lavendel i små torvkrukor (eller vad tusan de kallas) och drog ut hö till hagarna. Ett projekt som drog ut på tiden när min gamla kärra tappade ena hjulet. Det var inte helt lätt att få det på plats igen och då fick jag lasta om höet när jag var klar(vet ni att jag är höallergiker? ”Bara" kontaktallergi, men inte optimalt när man har hästar). Efter hö till bägge hagarna var det dags att rasta hundar och kolla vatten igen.


Nykomlingarna=)

I afton har jag kollat hur vattennivån ser ut i Gideälven där beteshagen är, hundarna var med och de dog efteråt av värmeslag. De återuppstår nog runt tio-pinken i kväll. Sedan gick jag för att se hur gräset växer på Vinterängen, jag vattnade odlingarna igen och konstaterar att jag fyllt fem dunkar åt hästarna idag, vilket betyder 100 liter fördelat på två hagar. Hingsthagen ska få ett badkar i morgon, stona kan inte ha det, för de badar sina söta små hovar. Hoppas Gastroler och Tova har bättre hyfs (eller sämre hygien, beror väl på hur man ser det).



Ha en underbar kväll. Puss och kram/fru Jonsson


2 kommentarer:

  1. Du skulle ha tittat in på en fika eller en glass då du swischade förbi på velocipeden. Hade behövt en paus med trevligt sällskap.

    Väl mött en annan dag. Kram

    SvaraRadera
  2. Jo, jag tänkte tanken, men jag är inget trevligt sällskap om jag inte känner att jag har tid. Ärligt talat tror jag inte jag luktade särskilt gott heller, så det var nog lika bra*s*

    Men jag ska ta mig tid, det går ju i en grisblink att hojja till dig!

    SvaraRadera