söndag 1 maj 2011

Vem äger egentligen hästarna?


Brev från Svenska Hästavelsförbundet, daterat 2011-04-28:


”Hej!

Vi har fått in ett ägarbyte på hästarna *********, ********* och ***** *************** med dig som ny ägare.

Jag vill bara meddela att eftersom Jordbruksverket ännu inte beslutat om avelsorganisation för er ras så får vi inte utföra några ägarbyten. Men vi avvaktar deras beslut och kommer att ha era handlingar kvar hos oss när vi får beslutet, vilket vi inte hoppas dröja alltför länge till.

Men då vet ni varför det dröjer/kommer att dröja. Vid frågor kontakta oss.”


Ja vi vill ju verkligen inte hoppas att det dröjer. Basjkirföreningen förlorade rätten till att utföra ägarbyten vid årsskiftet och JBV har ännu inte gett SH befogenhet att utföra ägarbyten. Det har ju bara gått fyra månader.

”Vid frågor..” Jo, ni kan hoppa upp och sätta er på att jag har frågor. Till exempel hur det ska gå till med betäckningarna. Jag har ju gått och blivit hingsthållare. Eller nej, det har jag ju inte, jag har bara betalat för en hingst. Eftersom ägarbyte inte kan utfärdas så är det Berga Tuna Gård som äger hingsten jag tänkte använda i verksamheten från och med maj 2011.

Hur blir det i bokföringen för mitt företag, samt de två företag jag köpt hästar ifrån? Har jag köpt hästar eller inte? Har de sålt hästar eller inte? Ja, det är bara några av de frågor jag tänker ställa Svenska Hästavelsförbundet.

 

2 kommentarer:

  1. Hmmm...detta låter ju som ett mycket underligt förfarande.Förstår dina funderingar och förmodade frustration.
    Hoppas att det löser sig snabbt nu.
    MVH Lotte

    SvaraRadera
  2. Usch! Sånt är faktiskt själsdödande! Byråkrati usch! Hoppas det löser sig och att det ordnar sig snabbt!

    SvaraRadera