lördag 7 maj 2011

Jäkla häst och va' lättlastad!

Bild tagen 6:e juni 2010

Hej!

Jag har inte tid med er, men det hände en sådan skitrolig sak (ja, för en hästbonde var det skitroligt, vi har inte höga krav) idag när jag hjälpte till på ”ponnyridning” vid affär’n i Gideå som jag gärna vill dela med mig av.

Tjagatai är en festlig filur. Alla som hållit på med hästar har hört talas om svårlastade hästar. Många har ofta också en mer eller mindre traumatisk historia om lastningar som gått fel och slutat i tragedi (även jag). Många är metoderna, filosofierna och knepen kring att få upp en svårlastad häst i transporten. Aldrig, aldrig har jag dock, förrän idag, haft problem med en allt för lättlastad häst!

Efter två och en halv timme på byn var Tjagatai fruktansvärt uttråkad och funderade på om de månne glömt honom hemma i valackhagen. Sista ungen hade klivit av, han stod som ett ljus för att det skulle gå fortare för mig att sadla av och plocka ihop. Allt var förberett för pålastning och Ivanna skulle på först. Jag höll i bägge hästarna medan Carina stod redo inne i transporten för att ta emot och sätta fast och Tjagatai var märkbart otålig. Han försökte till och med tränga sig före Ivanna. Så var stoet på, och jag skulle få till mellanväggen och bakskyddet, men det var bara att glömma, Tjagga var redan på väg upp för han skulle minsann hem!

Vi skrattade gott åt hans iver. Den hästen förgyller verkligen hästlivet.

PS Han är förstås till salu också;) Kräver ork och konsekvens, men kommer bli världens tryggaste kompis som lär kunna uträtta stordåd. Något för den tornerspelsintresserade, kanske?

Att han är lättlastad är redan konstaterat;)

DS


4 kommentarer:

  1. Om jag vinner på Lotto ikväll kommer jag upp o hämtarn! ;)
    Roligt och charmig historia! Ha en skön lördags kväll!

    SvaraRadera
  2. Hoppas du vinner (och då menar jag inte för att du ska köpa Tjaggen utan för att du är värd det)!

    Kram/L

    SvaraRadera
  3. Himla synd att jag inte har orken. För han e verkligen en väldigt speciell kille;-)

    SvaraRadera
  4. Ho Ho Jag kommer in :-) Cheva

    SvaraRadera