torsdag 29 april 2010



Bild på Tamara och Stefan från i vintras=)

Tamara föddes sista april 1994 i Ryssland.
Samma datum fem år senare förlorade hon sitt första föl i en hage här i Norrgissjö när några Valborgsfirare för skojs skull slängde in smällare till hästarna.
Fölet gick inte att rädda och Tamara själv höll på att stryka med på kuppen, men repade sig efter ett tag.

Som tur var blev Tamara dräktig igen och i april år 2000 födde hon ett litet stoföl; Temora.

När jag var liten fick vi smällare av pappa.
Jag, syrran och kompisarna smällde ettöres, femöres och kinapuffar på sista april. Det var barn som gjorde så "på den tiden". Raketer sköts inte för himlen var ljus och elden, smällarna och sångerna var för barnens skull och barn går ju till sängs i rimlig tid.

Att ungdomar och fulla vuxna pangar omkring sig som att allt vad heter pyroteknik försvinner för alltid första maj går över mitt förstånd.
Vi sätter grimmor på hästarna i morgon och går ute och vaktar de tre hagarna ifall någonting skulle hända.
Man kan ju hoppas på snöstorm på sista april så de värsta firarna sitter inomhus, men då ska väl raketerna ändå smällas någon gång under helgen. 

Djingis har fullt upp i sin hage och förhoppningen är att nio av stona är dräktiga i morgon, på sista april.
Hur ska man få folk att visa hänsyn?
Vi som har djur har väl ingen rätt att frånta vanligt folk sina enkla nöjen och traditioner?

***************************

Idag ska vi lastträna unghästar är det tänkt.
Bizra är inte riktigt OK med att sitta fast vilket är en utmaning.
Återkommer med rapport;)

*************************** 


1 kommentar:

  1. Synd det där med folkliga nöjen : ( En kan bara hoppas att på sikt så inser människan det idiotiska med att fira in på detta sätt *muttrar*

    Har själv aldrig haft nåt behov av att panga saker i luften... Vi gjorde liksom inte det hemmavid när jag va liten. Vi har alltid haft hund och i och med detta så var smällare totalt ointressanta efter som den ömma modern rynkade på näsan om dessa kom på tal : )

    Ha en trevlig dag, här faller ett stilla regn och jag funderar på om jag skall utmana mig själv och återigen försöka mig på den ädla konsten; Bakning! Denna svåra konst.

    Kram : )

    SvaraRadera