måndag 12 april 2010

Sov gott Tjudo Kahn





Tjudo betyder Mirakel
och visst var det ett mirakel att han trotsade veterinärens besked att han, när han var en vecka gammal, endast hade 25% chans att överleva.

Han såg dagens ljus i Norrgissjö, Gideå år 2000 och den spinkige lille killen växte upp till att bli en stor och präktig gentleman. Som tvååring blev han Best in Show med 39 poäng på premieringen. Tjudo har alltid artigt tackat sin ryttare efter ridturen med ett lågmält gnägg.

Jag påbörjade min praktik på Gideå BasjkirHästar i januari i år och jag tyckte Tjudo var så maffig; En stor, härlig kille med en underbar hårrem som skimrade som i ljus pärlemor. Jag har tidigare skrivit om honom här i min vildhästblogg.

I fredags röntgades Tjudo på ATG-kliniken i Umeå då han sedan i vintras uppvisat hälta. Veterinären diagnosticerade fång, vilket Tjudos ägare och uppfödare, Carina, inte riktigt trodde på.

Det visade sig att han hade långt gången ringkota bägge fram samt fraktur efter en olycka i höstas. Beslut togs om avlivning.
I går fick Tjudo avsluta sin tid där han började den, hemma på gården i Norrgissjö och nu springer han obehindrat och utan smärta på de evigt gröna ängarna. 

Jag återvänder snart till Gideå för en ny praktik, och det kommer kännas märkligt att han inte finns där. Inte i fysisk form i alla fall.
Många är det som bevarar Tjudo Kahn i ljust minne, jag är en av dem.


Tack!


1 kommentar:

  1. Usch trist : ( Men det bästa för hästen. Slippa ha ont.

    Gammalt ordspråk; En häst utan hovar är ingen häst...

    SvaraRadera