onsdag 28 april 2010

Orrspel


Gideå ligger inte så himla långt ifrån mina hemtrakter och allt som bär med sig minnen från svunnen barndom får mig ibland att bli helt lyrisk=)

Orrspel har jag inte hört sedan jag flyttade hemifrån, man här sjunger de in våren för full hals om morgnarna. Fast de spelar åt plantskolan till, så jag hör dem på håll när jag går till Gideåbruk.

Jag hade inte världens bästa dag igår; Två fronter med rejäla väderomslag passerade. 
På morgonen passerade stilla vårregn och det var milt i luften. När jag tog ut Amir på ridplan hade det blåst upp rejält! Han fick havre, mineraler och lite B-vitamin i en hink och sedan borstade jag honom. När jag lade på sadeln yrde det snö runt öronen på oss!!

Jag drog åt sadeln, smällde med stiglädren och klev upp på pallen från bägge sidor utan större protester från Amirs sida. Tog på honom huvudlaget vilket han inte gillade. 
Jag hade inte varit så smart att jag tagit med mig andra huvudlag eller sidepull ut på plan och ville inte lämna Amir som ännu inte går att "parkera".
Så någon uppsittning blev det inte.
Vi gick runt med sadeln, sprang runt, travade över bommar och sedan sadlade jag av.

När jag släppte tillbaka Amir hade det slutat snöa.
Gick och handlade, åt lunch och trillade sedan ihop i en liten hög i soffan och somnade. Medan jag "sov" skar det som knivar i mina stackars väderkänsliga leder. Solen lyste för fullt när jag vaknade.

Ägnade eftermiddagen till att dra bort vinterpäls från valackerna.

******************************
Idag är det soligt och frisk nordvind.
Emma "Naturliga Hovar"  kommer hit och verkar hovar idag.

I övrigt planerar vi för annalkande Valborgsfirande. Det innebär att vi får hålla koll så att firarna inte slänger in smällare och raketer i de tre hagarna samt ha färdig plan ifall detta ändå skulle hända (det har hänt förut med väldigt tråkiga följder).

Ha en fin dag, hoppas vårsolen lyser på er med=)
Kram
******************************

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar