måndag 19 april 2010

I Djingis' hage



Djingis Kahn har dambesök;
Kalinka, Gejscha, Hinica, Galina och vackra, eldröda Tatjaana (bilden).

Jag skulle nog kunna stå i flera timmar och bara titta på hur den lilla flocken kommunicerar. Jag gick ned till Djingis' hage i går kväll med några vattenhinkar och det var svårt att slita sig därifrån.

Hingsten pratade, gick och luktade, närmade sig Hinica (som äntligen verkade kärlekskrank), Tatjaana gick emellan, Galina som tidigare vaktat på Hinica stod och åt med Gejscha och sneglade mot Djingis' förehavanden, Kalinka höll sig mellan Tatjaana och Djingis.. 
Ja, vem behöver TV med sådan underhållning*s*

Vi släppte in busen Tjagatai till Amir igår. Han var rätt tuff i början mot den lille nykomlingen, men Amir hann undan och visade att han minsann kunde använda bakbenen också! På aftonen när jag kollade till dem var de inte bästisar, men gick rätt nära varandra ändå. I morse gick jag förbi hagen på träningsrundan och då stod tillsammans och åt. När jag gick tillbaka låg de bredvid varandra i vindskyddet=)

Idag ska vi slussa över fler hästar och se hur det går. 

Tänk att jag får den stora ynnesten att möta våren två gånger i år!!
Det skiljer inte så mycket mellan Gagnef och Gideå, en knapp vecka ungefär. Mer snö här men dagarna är i gengäld lite längre. Härligt att se landskapet förändras för var dag när snötäcket drar sig tillbaka.
Storspov, tofsvipa, trana och sångsvan sjunger in den nya årstiden och jag är tacksam över en frisk nordlig vind som förvisso biter rejält, men den gör att det inte töar allt för fort. 
Lera är ju aldrig kul.

Mitt Yogi-té-visdomsord för dagen:
"Travel light, live light,
spread the light, be the light"
Låter som jag på resande fot i Gideå, bland mina älskade Basjkirer=)

Ha en underbar vårdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar