onsdag 10 februari 2010

11/2-10 Köttklister



Men allvarligt, Svenska folket.
Tror ni på allvar att det finns fyrkantiga kor och cirkelformade grisar?
Köttbitar som är helt geometriska utan trådar eller hinnor någonstans..?

Slog på SVT1 när jag kom in från träningsrundan och en av "städtanterna" (från ett äckel-program på TV4) och Hemlige kocken (Aftonbladet) var med och vad jag förstod var bägge emot Köttklister -jag måste skriva det med stor bokstav eftersom det kommer bli årets ny-ord.

 Städtanten var dock för tillsatser och som exempel hade hon nitriter:
I korv finns det avföring. Hon SA så!! "Det kommer alltid med lite avföring.."
Nitriterna gör att vi människor kan tillaga och äta dessa bajskorvar (ursäkta den smaklösa ordvitsen) och det är ju bra.

Jisses.. varför måste människor äta korv över huvud taget undrar jag?
Särskilt om det är skit (rent ut sagt) i den??
Hon fortsatte med att den goda mjukpepparkakan vi bakade i julas hade vi själv stoppat den goda tillsatsen bikarbonat, i drömmarna hjorthornssalt osv.

Hemlige kocken avbröt till slut.
Han sa att städtanten alltid tar dessa exempel för att rättfärdiga (över)användande av tillsatser; det finns över 400 tillsatser och hon hade bikarbonat, citronsyra, hjorthornssalt och de välsignade nitriterna som exempel.

Själv har jag läst innehållsförteckningar i många år.
Hoppas fler börjar nu. Man måste inte vara raketforskare för att förstå dem. Är det inte uppenbart att det är någonting märkligt när det står åtta olika E-nummer, socker och jäst på smörgåsskinkan..? Eller att köttinnehållet är 80%?

Längtar om möjligt ännu mer tills vi får leva vår dröm
om en ekologisk gård

**********************************************************

Lite hästigheter:

Igår sadlade jag och ledde ut Bizra på ridplan och markarbetade lite, flytta på henne, sprang, klättrade upp på pallen och ner igen, sadlade av och jobbade lite mer.
Camilla höll på med Poker samtidigt på plan.

Sedan red Camilla Geischa barbacka och jag red Hinnica (med sadel men utan stigläder).
Hinnica var inte så medgörlig igår.. Har ridit henne förut och jag tror hon ifrågasätter lite det vi håller på med då hon är traditionellt tillriden. Men det syns att hon lyssnar, dum är hon inte.
Vi övade i att gå när jag ville och stå still när jag ville, inte när hon behagade.
Solen lyste och det blev riktigt varmt där på ridplan.
När Hinnica gav som bäst respons avbröt jag.
Hoppas det var rätt, så brukar jag ha gjort med mina tidigare hästar.

På kvällen bjöds jag på en riktigt trevlig upplevelse!
Jag fick rida Tuscha på lektion. Vilken otroligt mysig häst.. Har bara superlativ egentligen och jag undrar förstås hur mycket jag gjorde och hur mycket jag fick "åka med", men det spelar ingen roll. Det var en fantastisk upplevelse att rida henne i alla fall, trots att temperaturen sjönk stadigt (-18°) och jag inte hade några fötter halva lektionen.

Vi hade gjort en hinderbana (inte hopphinder) bestående av trång labyrint med lite fyrkant där vi skulle parkera hästen och flytta den runt i en cirkel, ömsom fram- och bakdel 
Serpentiner, snäv åtta, avsmalnande "gång" med filtar som hängde, stor volt med liten volt i mitten.. Ja det var väldigt skoj i alla fall=)

Nästa onsdag blir sista dagen för mig.
Om en vecka reser jag hem till Dalarna='(


1 kommentar:

  1. För att inte tala om vad mannen hittade när han köpte korv. På innehållsförteckningen stod det si och så mycket kött innehåll och sen stod det så och så mycket KÖTTIDENTISKA PRODUKTER?????? Vad är det, hoppas det är ätbart iaf och verkligen från djuret... Själv föredrar jag hemlagat och gärna ett helt stycke kött.

    SvaraRadera