måndag 8 februari 2010

9/2-10 Tisdag

Jätteintressant igår med verkningen.
Emma förklarar hovar på ett väldigt bra sätt=)

Det blev lite kallt att stå och titta på dock, så jag tog ut unga Bizra på ridplan. Camilla hade precis väldigt framgångsrikt tränat Bobnii. I fredags drabbades han av en sådan där "knäpp-släng" och gick omöjligen att få tag på, men hela helgen har han varit väldigt framåt och tillgiven och igår var det som sagt inga problem alls.
Själv är jag övertygad om att hästar kan skämmas och att han velat gottgöra för sitt beteende i fredags.

Funderar på det där med unghästar..
När jag ridit här har det med något undantag varit de hästar som varit här längst, och jag förstår det där med att hålla zon och att kalla in hästen när man ska vara nära den.

När jag försöker ta ut denna zon på en unghäst så blir det oftast såhär;
Den höjer huvudet, går åt sidan och sedan bort från mig (fast jag helst vill att den tar ett par steg rakt bakåt). Eftersom jag inte kan lära en häst att uppföra sig som en häst är det förstås hos mig det brister.

När jag studerar unghästarna i hagen gör de ofta så när de varit för närgångna och blir vägschasade.
Det som gör mig förbryllad är förstås att det jag signalerar till en häst blir rätt men till en annan ger helt annat resultat=/

Jag kan ju inte tappa humöret när det är jag som är otydlig så då gör jag hellre någonting som ger bättre svar (för hur det än är så vill jag att vi ska lämna banan med en positiv upplevelse). Saker som jag förstår mig bättre på (och som jag då har lättare att visualisera) funkar jättebra!! Även sådant som jag inte behöver ägna så mycket funderingar kring. Lite svårt att förklara, men vissa "gamla synder" sitter djupt rotade i mig..

Till exempel lyckades jag förstås inte få Bizra att gå rakt bakåt när jag försökte ta ut zon (och jag vet faktiskt inte hur pass "hård" man ska vara mot ett ungsto när hon verkar lätt onåbar), men att skicka iväg henne åt olika håll gick som bara hejsan och hon blev uppmärksam på mig.

På kvällen fick jag rida med på lektion.
Jag hade en av mina favoriter; sockersöta Kalinka.
Hon kan ha fullt sjå med att hålla reda på andra hästar, men det gick riktigt bra för oss. Att länga och korta stegen i trav var liksom bara att tänka så gjorde hon det.
Vi avslutade passet med att hämta våra grimskaft (och i mitt fall grimma då jag red med sidepull) från staketet och det var bara att "tänka" grimma och grimskaft så hämtade vi det. Hade hon kunnat hade hon nog tagit på det själv också.


Jag tänkte fylla på här, men jag har lite problem med blogger idag.
Det ser inte klokt ut när jag skriver och jag har problem att publicera så jag får återkomma senare om dagens tömkörning.

1 kommentar:

  1. Ja blogger uppför sig inte alltid som man tänkt sig, lite som en unghäst faktiskt : )) Vad var det du sa förresten, du ville ha en mojäng i present. Det kan jag fixa.Vi har ingen användning för våran ; ) Förresten så har vi redan hittat en pryl som ni båda skall få... hihih mest är det nog 2S som kommer att ha svårt att slita sig ifrån den *s* Ha en fortsatt skön vecka. Kram : )

    SvaraRadera