tisdag 2 februari 2010

3/2-10 Onsdag

Thjibing Khan och Tjagatai Khan.

Snart fyra år, nyfikna och fulla med bus*s* Mahognyfärgade Thjibing är min favorit av dem.
 Tjagatai är lite väl framfusig och i min smak ohyfsad men det ska bli intressant att se hur han utvecklas. Hjärna har han i alla fall, inte tu tal om den saken.

Vi hade lite övningar med dem igår och fick gott gehör. Om vädret tillåter hoppas jag vi kan fortsätta med dem ute på ridplan idag=)

15:52
Lätt lyrisk, hungrig och trött=)

Vi tog ut unghästarna på ridplan med Kalinka som moderator.
Det var jättekul och väldigt intressant!! Vi ledde dem, flyttade dem och vänjde dem vid att ha en vojlock precis överallt, t ex på öronen eller rumpan och samtidigt följa oss runt. Vi sprang med dem (inte helt lätt för en unghäst) och böjde dem.

Extra viktigt är det att man faktiskt sänder ut rätt signaler när man jobbar med unghästar då de är extra känsliga för de energier man bygger upp. Det var faktiskt skitsvårt att inte tänka på hästen eller titta på den när man strök vojlocken över kroppen på den.

Både killarna och vi var rätt så sluta mentalt efter passet*s*
Det här var precis en av de grejer jag ville göra på min LIA; vänja in unghästar. Hoppas vädergudarna är snälla och låter oss tömköra i veckan också.

I kväll rider jag lektion på vackra, eldröda Tatjaana=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar