tisdag 26 april 2011

Farväl, söta köttpålägg


Sedan ett tag har jag planerat att sluta köpa hem godis efter påsk. Inte för att jag äter så mycket godis (om jag jämför med när jag var yngre), av naturliga (och inte allt för logiska) skäl brukar jag ha ett lakritssug några dagar/månaden och då följer det gärna med några skum- och gelékarameller också, men de senaste veckornas extrapriser har gjort att det burits hem lite väl mycket av det goda. Så tänkte jag att jag kanske ska köra en tuffare variant och utesluta mer onödigt socker ur kosten. Inte allt, det tror jag inte att jag skulle palla. Jag jobbar hårt, fysiskt och behöver energi och jag kan inte äta fet mat för då pajar hela mitt system, så det får bli en balanserad kost med mindre socker (i flera former) och lite mer fett.

Det är klart att man inte ska gå ut offentligt med en diet, avgiftning, avvänjning eller annat, men att skriva det här hjälper mig att hålla koll. Som jag ser det är det inte en diet, jag äter mycket balanserat redan med mycket fibrer och proteiner. Min typ av reumatisk värk kräver kött (inte gris), så helt vegetarisk kan jag inte bli. Möjligtvis om jag slutar jobba och sitter rätt upp och ned (ja, inte upp- och nedvänd så jag drunknar då..) i ett varmt badkar dagarna i ända. Ursprung är jag också medveten om, även om jag inte har råd att vara pedantiskt medveten varje dag.

Socker ja, det finns ju överallt nu för tiden. För mig som gärna gör matiga mackor till lunch blir det en omställning. Köttpålägg innehåller mycket kroppen inte behöver, där ibland socker. Egentligen är det helt sinnessjukt att jag ens har fortsatt äta köttpålägg trots att jag vet vad det innehåller, jag har valt det minst sämsta, men inte ens det verkar vettigt längre. För pengarna jag sparar på godis ska jag köpa en riktigt bra skärmaskin och tillverka eget pålägg i fortsättningen! Tjälknöl är ju hur lyxigt som helst. I övrigt är ju keso gott om jag tvunget måste äta mackor. Passar på spisbröd, som det helst blir nu när jag inte kan baka (ja, ugnen är fortfarande trasig, det är SVÅRT att hitta en bra spis med 50 cm bredd).

Potatis mår min mage inte bra av, så det är inte svårt att avstå. Tyvärr gäller det andra rotsaker också, gott men gillas inte av min mage Majsintaget reduceras till enstaka grillade majskolvar (hejdå majskrokar och frukostflingor) och även ris ska jag minska på. Sill och ägg blir nog min nya lunchtrend. Ättiksinläggningar innehåller socker, men det är vanligt socker i alla fall och lägger jag in själv har jag ju koll. Dessutom äter man ju inte lagen. Inte jag i alla fall. Mörk choklad ska jag se till att ha hemma, det är gott och det räcker med en liten bit. Marabous med hallon är smaskens. Frukt och bär har förutom socker en massa nyttigt i sig, men köper man i butik så ser man hur långt de fraktats*suck* Det blir till att minska intaget på köpefrukt.

Kanske någon undrar vad jag ska äta till köttet? Grönsaker som växer ovan jord, exempelvis gillar jag kål i de flesta former, bönor och linser är goda tillbehör, och inför ridlektionerna eller kvällsarbete blir det fullkornspasta. Det måste jag ha när jag jobbar hårt och ska orka prestera på kvällen också. Heintz chilisås blir svårt att avstå förstås. Jag kokar gärna egna tomat- och grönsaksröror, men chilisåsen får bli en enstaka synd att unna sig. Jag får tänka på alla lykopener som finns i chilisåsen.

Bullar, kakor och andra bakverk behöver jag egentligen inte ens nämna, jag är nämligen så o-svennig att jag absolut avskyr ”fika”. Huvva!

Ja vi får väl se hur det går, det blir en liten omställning, främst med mackorna samt frukosten. Lakritssuget får jag väl tackla när det kommer. Äppelcidevinäger brukar bota akut sockersug och det har jag alltid hemma.


6 kommentarer:

  1. Hmmm....jag är inte avundsjuk på dig*ryser* Så där strikt i kosten skulle jag aldrig klara att vara.
    Jag ska hejja på dig och hålla alla tummar för att du lyckas;)
    //Lotte

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas det går bra! :) Själv kan jag inte äta kål, och en hel del annat frukt och grönt, o inget fullkorn... Så min kost ser helt klart annorlunda ut! ;) Men faktiskt om jag ska va ärlig, ung lika strikt... jag äter mycket rött kött och massa fågel! :)

    SvaraRadera
  3. Lycka till, ska fundera på om jag ska hoppa på "tåget". Jag borde göra det. Glimma på Vovve

    SvaraRadera
  4. Lotte; Jag lovar att det inte är en så stor uppoffring för mig då jag redan är rätt så strikt i kosten. Stora uppoffringen är nog de lunchmackorna jag vant mig vid. Mest är jag förbannad över att livsmedelsindustrin tillåter att det petas in socker i allt.

    Ylva; Ja vi är ju alla olika och unika, utanpå och inuti, och har olika behov. Tror det är viktigt att man lyssnar på vad kroppen mår bra av

    Glimma; Hoppa gärna på "vägra-sockrade-köttpåläggs-tåget"! Här finns gott om plats. Sjukt hur mycket som petas in i mat som vi äter. Sådant som till exempel aldrig skulle tillåtas i hundfoder.

    Tack alla för stödet=)

    SvaraRadera
  5. Lycka till med ätinga, jag har också ändrat lite, eller ganska mycket egetligen, bort med bröd, pasta, potatis o ris. Jag äskar mackor..heee! Får se hur länge det går, kommer att öka på med de uteblivande sakerna och kolla hur jag mår sen. Äter jag pasta så somnar jag nästan, helt sjukt. Nu blir det grönsaker, kött o fisk, typ. Har också en mage som krånglar och det är inte så lätt att veta vad som orsakar alltid detta, rätt jobbigt är det. nu är jag mycket piggare faktiskt, vet det sen förut men du vet gamla vanor är svårt att bryta, fniss!

    Ha det jätte gött! mvh. Pling

    SvaraRadera
  6. Håller med helt o fullt! :) O stör mig som du på allt socker de petar in i maten... garanterat för att det är en billig smakbärare!!

    SvaraRadera