onsdag 20 april 2011

Hemmahagens bra- och dåliga sida


Hinica kan vara riktigt mysig ibland

Det blir inte mycket tid och ork över till datorn mitt i vårbruket och rensandet av hagar för att det ska kunna växa där igen. Jag vill helst inte publicera bilder från vinterhagen där damerna går, för om man visar bajspluttar i en hästhage tror folk att man är djurplågare och ”låter djuren gå med skit upp till knäna”. Folk är alltså sådana som inte riktigt vet var lösdrift är samt att en häst bajsar 14 ggr/dygn, men jag kan meddela att vinterhagen är torr. Att den är torr beror nog på att det är sand under och i ärlighetens namn är hagen dubbelt så stor än man tror då de har mycket skog plus en äng till att gå på och där har de inte på långa vägar gödslat så frekvent. Dock var fototillfället för mycket att stå emot då min man myste med en pömsig Hinica på eftermiddagen och det framgår i alla fall att det ser torrt ut. Det var det jag ville förmedla.

I hemmahagen ser det rätt så OK ut, inte så mycket hästgödsel kvar att mocka bort. Sedan ska bara stängslet rätas upp och visst skrot som uppenbarat sig ska hägnas in så att nyfikna föl i höst inte oturligt gör illa sig. Vad är det med gamla gårdar och att stort skrot är utspritt här och där? Jag hade velat hägna in lite skog i hemmahagen, men överallt ligger det skrot; Gamla harvar, delar från slåttermaskiner, rostiga plåtbaljor, verktyg, stora stålfjädrar etc i evighet. Hur tänkte man när man lade ut det här och där i skogen? Hemmahagens åkerdel med stora talldungen har varit ganska förskonad och några ston gör inte mycket väsen av sig, men nu ska det gå en hingst, fyra ston och två föl där i höst är det tänkt så då får man fölsäkra nu när allt uppenbarat sig från sly, nässlor och snö. Nå, jag tog en bild från det fina hörnet i hemmahagen:


Så ser det mesta av lägdan ut, ren, torr och snygg, alla stolpar står kvar. Men en bit bort..


Japp, såhär ser det tråkiga hörnet av hagen ut. Det finns inte mycket mer att säga. Jag undrar när det kommer torka upp ordentligt här?

1 kommentar:

  1. Ja jösses en del blir upprörda av hästskit... ;) jag tycker att det ser fint ut, jag lite blött där på sista bilden kanske ja... :D Men det kommer säkert torka upp när du minst anar!

    SvaraRadera