söndag 17 april 2011

Orkanbyar och en udda balklänning



Den vita knoppen var vad jag trodde; En vit liten Krokus=)

Så ohyggligt praktiskt det är med egna gödselmaskiner när man anlägger rabatt! Jag har nu bestämt att solrosorna ska få bo mot husets södervägg. Där försvann snön fort och nu växte det frodigt gräs mot husgrunden. Frodigt gräs som jag medelst grep och spade avlägsnade med rötterna i stora klumpar. Sedan vände jag ned två skottkärror hästskit, vände, vände och vände innan jag vattnade. Jag ska vattna och vända dagligen nu ett tag och avlägsna mer rötter. Sedan tänker jag vända ned såjord och blodmjöl innan jag sätter ut mina sköra små solrosbäbisar som just nu spirar i sitt lilla drivhus.


Vid stenen spirar någonting rött. Som allt annat som gror så blir det en överraskning att se vad det blir för något.

Jag har inte alls hunnit allt jag tänkt idag, men nu är det ju faktiskt vilodag, så jag tänker inte ta ihjäl mig. Ändå hann jag sätta upp tråden runt ridplan (som ser ut som ett nybriserat minfält med alla sjukt stora tjälskott), skotta fram det som ska bli mitt odlings-land, samt anlägga grunden till nyss nämnda rabatt. Egentligen hade jag tänkt träna Bizra, eftersom ridplan med lite försiktighet går att nyttja, men vinden har en jävla fart här utanför idag, så jag skjuter upp träningen till en annan dag. Inte juste mot henne att parkera och ensamträna med vad som känns som orkanstyrka i byarna.

Vi försökte få ut lite hö i hagen, men det var nästan omöjligt. En halv kärra lyckades vi packa och fick nog ut det mesta i hagen och jag jobbade sedan febrilt med att få ned allt löshö som rasade från balen i säckar innan det blåste iväg mot Husum och vidare till Finland. HerreFru Gudrun vad det blåste! Jag gick till slut och hämtade ett gammalt balnät som vi knöt som en liten coctailklänning runt balen så att inte allt skulle blåsa av!


Alla lösningar är bra utom de dåliga!

Nu ska jag förbereda middagen och söndagsslappa lite. Grabbarna har varit duktig och påbörjat mockningen av hemmahagen. Det är någonting tillfredsställande att göra sådant för hand och se hur fint det blir, men det är förstås ohållbart i längden. Vi måste ha maskiner som underlättar för oss. Nästa vinter har vi ju nästan dubblat besättningen här, så vi måste göra det lättare för oss.

Undrar om man kan lära hästarna att skita ut pengar också..?

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar