måndag 25 april 2011

Pärlhyacinter och skärsippor



Igår morse fanns på denna plats ingenting, bara jord. Så på aftonen såg det ut såhär:



Pärlhyacinter! Och tittar man strax till vänster om dessa så ser man:



Ännu fler pärlhyacinter och nedanför dessa som jag fotade skjuter det fler hela tiden! Helt fantastiskt vad som händer när jag inte har tid att titta. Det var ju bara brunt och skitfult här nyss. Magiskt.

Här håller sig högsommarvärmen kvar. Trevligt i och för sig, men det är fruktansvärt jobbigt att mocka vinterhagen, vilket jag sysselsatt mig med idag medan manfolket dragit in det sista timret och gjort ved. Jag höll på att få värmeslag idag och att dessutom slita hårt i hettan iförd jeans och gummstövlar, ja, ni förstår nog. Jag har också flyttat en massa ris och småträd från ett ställe till ett annat för att kunna göra en någorlunda gödselstack som vi ska elda i sommar.

Nå, efter väl genomfört (sisyfos)arbete drog jag mig själv in i duschen och det var gudomligt skönt. Det kvarstår ohyggligt mycket mockning, men jag är inte mer än människa. Vem har glädje av mig om jag arbetar ihjäl mig? Ikväll ska jag gräva upp en plätt som ska bli mitt allra första, egna odlingsland! Åh vad spännande det ska bli att så och vänta på vad som kommer upp och att få njuta av det egenodlade.. Som jag längtar! Bredvid odlingsytan har jag förberett en stor och djup låda med hästskit i botten och matjord ovanpå (från en gammal gödselhög som fanns i vinterhagen). Där ska det också planteras.



När jag rekade lite inför mitt utgrävningsarbete såg jag dessa otroligt söta och lysande skärsippor. Ja, det är rosa blåsippor, men det låter ju bara dumt. Det är som mina vita jätteblåklockor. Självklart heter väl de vitklockor?

Manfolket har åkt på jobb så jag styr upp arbetet själv här och påminner mig om att jag måste äta också. Ska göra goda, nyttiga och matiga varma mackor nu innan jag går ut och går lös med grep och spade här ute. Bulleribång i min mage nu.

Ha en fin vårkväll! Puss o kram/fru Jonsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar