torsdag 7 april 2011

När snålheten bedrar visheten


Det förutspåddes riktigt skitväder idag så jag såg fram emot att sitta vid datorn och jobba, göra ny ansökning vad gäller momspliktiga grejer i företaget, rensa bilder, skriva en artikel till Basjkirföreningens tidning, skriva en artikel till lokaltidningens Nära-bilaga nästa vecka, mejla SH ang. nya sto- och hingstbestämmelser samt att kolla om det är John Malkovich som spelar i TV:serien the Event (det är det inte). Men högre makter slängde grus i maskineriet. Eller vatten kanske man ska säga.

Att det kommer in vatten i källaren vid mycket nederbörd samt vid kraftig snösmältning är ingen hemlighet och ”hyresvärden” har talat om att omdränera till sommaren. Senaste dagarnas varma väder har gjort att vatten pressats in i källaren. På nätterna har det dock runnit undan, men i morse när jag kom ned i källaren för att fylla hästarnas vattendunk såg det ut såhär:



Holy Diver, suckade jag för mig själv, det är bara för mig att köra in på Classe i sjön och köpa en pump. Sagt och gjort, jag sparkade igång bilen (som verkar vara på sin ålders höst, typ sent i november) och körde de dryga 4.5 milen in till stan på den gropiga leråker som kallas Landsjövägen.

Väl på stan gick jag in på banken och tog ut de sista pengarna på kontot och gick sedan för att finna en pump. Vilket jag med lite hjälp gjorde. Nu hör det till saken att vi gjorde klart affären med den lille hingsten och hans sällskapsdam igår, så plånboken är allt annat än fet just nu. Där stod jag och läste på förpackningen att pumpen kräver en slang med ø25 mm och 32 mm. Där började den icke så matematiska men ack så snåla delen av hjärnan att arbeta. 25mm slang, det finns ju hemma! tänkte jag och nöjde mig med att köpa slangklämmor. Om jag bemödat mig att ens titta på hur slangklämmorna i rätt diameter såg ut så skulle jag fattat att jag var ute och cyklade, men inte då.

Slangklämmor kan man aldrig få för mycket av. Det måste vara så, för man köper en två-pack, helst i två storlekar också eftersom man är osäker, då har man fyra slangklämmor. Man använder en och de andra tre hamnar i min verktygslåda av någon anledning och nästa gång man behöver slangklämmor köper man fyra nya. Man får helt enkelt aldrig för många!

351 riksdaler fattigare lämnade jag Classes affär och gick mig att köpa mer nässelpulver till hästarna och körde sedan till Coop (utan att passera systembolaget). Här måste jag passa på att prisa gudarna för återbäringen. Ja, Konsumåterbäringen alltså som trillar in på medlemskortet i reda pengar! Då drar jag med glädje mitt kort och skiter i att storebror ser mig. Jag betalade med mina poäng och lade till lika mycket i kontanter (passade på att bunkra upp med konserver och skitbillig mat) och körde sedan hem. Den längre, asfalterade vägen. I bilen förbannade jag mig själv att jag glömde köpa ett födelsedagskort till syrran och frukostflingor till pojken. Nåja, jag är inte mer än människa. En Commodore 64:a hade skrattat på sig över vår ynkliga minneskapacitet.

Väl hemma gick jag ned i källaren, letade fram slangarna (en smal, en tjock), sjöng en pump-stump medan jag packade upp nyförvärvet:

”Det byggdes ett skepp uti noooorden, Albertiina, så var det skeppets namn; Pumpa lääääää..” nääääeeej! Hur dum i kålan får man bli? 25 mm, det är inte långt ifrån en tum, det vet jag ju. Under min tid på tapetserarverkstan och som egenföretagande grovsömmerska var tumstocken ett av mina viktigaste verktyg och alla ritningar var i millimeter och ändå gick det helt förbi mig att ø25mm eller 32mm inte är som en sketen liten trädgårdsslang. Jeezz.. Jag tittade på slangklämmorna och skrattade över min dumhet, de är ju jättestora i jämförelse och vilar numer i min verktygslåda med alla andra oanvända slangklämmor.

Regnet öser ner, snön smälter och i källaren stiger ännu vattnet. Inte så väl bortslösad tid. Jag ska cykla till Björna i morgon och gå in på den mycket trevliga järnaffären (järn i dubbel bemärkelse, de är ombud för bolaget också, haha) och be om en dyr slang med rätt ø.

Nu väntar dataarbetet jag sköt upp. Ha en trevlig eftermiddag alla, och syrran; Det är tanken som räknas=) Jag ringer i morgon.

  

2 kommentarer:

  1. :) Roligt att läsa kanske inte lika roligt att stå där med vattnet skvalande runt fötterna! Men... jag har gjort liknande grejer själv o upphörs aldrig att förvånas över min egen dumhet! :) Ha en trivsam eftermiddag!

    SvaraRadera
  2. Men tur att du ändå är en glad tjej. många pussar från Oslo

    SvaraRadera