söndag 10 april 2011

Hem till det gamla gänget


De som passerar vinterhagen här kommer snart märka att det bara går tre ston där och jag tycker att jag bör förklara, eftersom det är Kalinka, som skulle föla först som åkt.

Det är såhär att när vi gjorde ”Kalinka-affären”, jag och Carina, så skrev vi kontrakten nogsamt och med hästens bästa i åtanke. Det var konstaterat artros i framknäna, men med veterinärens välsignelse skulle hon ha flera fina år som avelssto kvar. Vi har märkt att hennes knän sett sämre ut nu under vintern. Hon rör sig inte sämre, men knäna ser inte så fina ut, så vi har nu beslutat att detta föl blir Kalinkas sista, hon får sedan gå i pension. I och med att vi även väntar hem en hingst som ska integreras i en flock med auktoritärt ledarsto och en annan hingsts små avkommor kan det bli väl mycket för Kalinka om hon måste hävda sig, plus det faktum att hon inte ska betäckas.

I Gideå finns bättre förutsättningar med sjukstall och fler hagar om hon skulle bli ännu sämre i sina knän. Med söta, älskade Kalinkas bästa i åtanke har vi idag låtit köpet gå tillbaka. Hon får föda sitt sista föl i Norrgissjö, hos Carina och sedan njuta av några fina år som glad pensionär om ingenting tråkigt händer.


Tack Kalinka för att du lyst upp tillvaron här i Västergissjö med din gyllene varelse. Vilken tur att du bor så nära att jag kan fara och krama dig när som helst!

Innan vi vinkade av Kalinka så fraktade vi ned två stycken rundbalar till Gastroler och hans sällskapsdam i Skule. Vi har inte riktigt kommit överens med stoets namn. Ibland ligger det bara fel i munnen liksom och man tycker inte det stämmer med utstrålningen. Vi har kallat Dictorsha för ”sällskapsdamen” och eftersom google is your friend så använde jag språkverktyget och upptäckte att en synonym till följeslagare är Tovareshch (uttal Tavaresch), så nu går Dictorsha under det mycket mer klädsamma smeknamnet Tova.



När vi kom hem så slängde vi i oss en sen lunch innan vi sade på återseende till Kalinka och sedan fixade vi så att det nu är ordentligt med ström i vinterhagens stängsel. Hinica är ny ledare, varken logisk eller självklar, och hon har nu mycket att fundera på. Min dag har gått i en rasande fart och nu känner jag mig lite utpumpad. Det kan ha lite med saken att göra att jag var på väldigt trevlig grillmiddag hos Carina igår, men inte så mycket. Den middagen var mest energigivande. Det måste varit cykelturen dit;)


Söt-hingsten


2 kommentarer:

  1. Du kommer få en mycket fin flock då 'socker' hingsten o Tova kommer hem! Tova var ett väldigt fint namn! Önskar dig en trevlig vecka.

    SvaraRadera
  2. Ah! Det är fantastiskt stort gjort av er att ta det beslutet! :) Ja Tova ser hon ut mer att heta! Jag älskar ju mörka/svarta hästar o tycker hon är vacker! :)

    SvaraRadera