söndag 6 mars 2011

Elva månader, plus/minus tre veckor



Ur-runan

Ur representerar början, det omanifesterade, det ofödda på väg att födas. Ur handlar alltid om någon slags början, någots yttersta ursprung, att sluta en cykel och påbörja en ny. Ur står för utmaningar av det slaget som har med det okända att göra.

Från Grimners Runor



Rubriken då; ”Elva månader, plus/minus tre veckor”? Jo, det är så länge ett sto går dräktigt, vilket innebär att förstadatum för Kalinka passerades i torsdags, den tredje mars. Men det är en stund kvar, det märks på juvren (som jag förstås kollar flera gånger om dagen). Runt den sjuttonde är hon beräknad i alla fall och jag är nervös nu! Tankar snurrar om vad som kan gå fel och förstås även allt som går bra. Och vad är det för liten parvel som bor därinne? Vem är du och vad blir det av dig ute i stora världen?

Det är nymåne också, tid för något nytt och förändring i växande och positiv riktning. Tid för investeringar och satsningar som ska ge avkastning. Avslutar med ännu en runa för transformation och uppvaknande; Dagaz-runan. Den ser ut som en liten fjäril och representerar passagen från mörker till ljus; Det dagas.


3 kommentarer:

  1. Jag ryser av spänning när jag läser din blogg! O minns när vi skulle fölvakta här på gården... Första stoet (en ponny) födde 6 veckor för tidigt hade inte fått ngn råmjölk alls o syrran som skulle vakta mest sprang upp i bara pyamasen och hjälpte till med den lille... De andra födslarna gick mycket lättare å andra sidan var det islänningar o de tog det mycket coolt o var väl förberedda! ;) Tror din dam är cool o kommer klara det fint! :)

    SvaraRadera
  2. Ja, hon är luttrad, Kalinka, men jisses vad nervös jag är ibland!

    SvaraRadera
  3. Jaa det skulle jag med vara! :)

    SvaraRadera