torsdag 24 mars 2011

Varning för enorma snömassor (och jävligt fult språk)

Tyvärr så måste jag nu meddela er om att en ny istid med många, många meter snö väntas till Gideå Älvdalsområde. Hur ska jag annars tolka det när Vägverket (eller vilka det nu är och vad de behaga heta just idag) sänder ut en monstruös skrapmaskin för att bredda och göra plats för alla ohyggliga snömängder?

I skrivande stund är jag fly förbannad som en hel jävla bisvärm och hade jag den ormars snedvridna avkomma som styrde ovan nämnda fordon här framför mig så skulle han fan i mig få veta att han levde (ett tag till).

Här förbi är den grusade kostig som kallas väg snöfri. Dessutom ligger största snömängden på nedersidan vägen mot älvdalen, så det föreligger ingen som helst överhängande risk att den snön skulle trilla upp på vägen och orsaka översvämning eller drivis. Varför så i helvete är det då nödvändigt att fylla min körväg som jag använder dagligen för att köra ut hö, som JAG skottat och hållit fin hela vintern, med hundratals kilo med blötjävla snöklumpar?? Och att som lök på laxen även pressa samma blötsnö mot mitt stängsel? Tråden har töjts inåt hagen av snötyngden, ingen ström i trådarna. Vad gör Basjkirer då? Står de på behörigt avstånd och betraktar det nya, beredda på flykt? NÄ!! Basjkirer går fram för att noggrant titta på snöskrapemonstret, undersöka snömassorna och LUTA sig mot de verklösa strömtrådarna.

Tack för extraarbetet!

Ni har hört kvinnliga tennisspelare va? Jag lät som bägge systrarna Williams i kör när jag efter bästa, frustrerade förmåga förflyttade helvetessnön. Hur annars kan man låta då man måste ta i så man får skitsmak i käften för att orka lyfta kompakta klumpar med nederbörd som komprimerats sedan november förra året? I rivande västvind som endast bröts av med en och annan stormby dessutom. Men nu är ordningen efter mycket slit återställd.

Tack även till Kalinka som till slut förstod att mota bort flocken från stängslet så jag fick skotta bort blötsnön och spänna trådarna. Och idag har beordrat fölisar att stanna inne! Inget väder för småknattar idag.

Tack för ordet!

5 kommentarer:

  1. Hehe, jag kan nästan se hela scenariot framför mig. Oj vad jag fnissade.. Förlåt! Men det måste sett ganska skoj ut.. :P

    SvaraRadera
  2. Nämen... jag hade också blivit ilsk. Jag hade ringt kommunen o vrålat va i hela helvetet har de för inkompetent personal osv osv osv! Skönt att du fick ordning på det hele! Ha nu en skön eftermiddag! :)

    SvaraRadera
  3. Stackars dig.
    Jag hörde hur det osade ändå hit;-)
    Jävlar i min lilla låda vad jag hade låtit om det hänt här. Som tur e har jag tänkt på detta gissel o stängslat ett par meter in på åkern.
    Ta ett snack med kommungubbarna om HUR man BÖR skotta. Det finns mycket att önska tyvärr.

    Vilken klok häst du har som iaf hjälpte dig på bästa sätt. Åh dina drängar bortresta förstås?!

    Hoppas att du fick en lugn o stillsam em/kväll iaf med 'papiljotten' o Isor.

    Kram från 2:a sidan

    SvaraRadera
  4. Tack, det är bra nu=)

    Hästarna har förstått nu att strömmen är borta men som tur är så är de "snälla" med mig och förhoppningsvis kvarblir på rätt sida. Vad ska de göra utanför? J

    Jag kan meddela att när skraphelvetet sent omsider körde tillbaka sprang jag ut med snöskyffeln och hytte med näven och räckte finger till och med. Gubbfan hade ju även lyckats trycka sönder stängslet till "hemmahagen" här på vår sida! Den som vi hoppades kunna använda om några veckor!

    Vägen verkar vara viktig här för gubbarna som äger den.V i andra som bor här ska väl buga tacksamt över att även vi får beträda den.

    Nu kramas hundar i soffan och förbereds för en nykomling som jag hämtar tidigt i morgon;)

    SvaraRadera
  5. fnissade igenkännande :-)
    Fast jag har hagen lååångt ifrån vägen. I mitt fall var det brevlådan som blev totalmanglad ifjol! Plogbilen skickade både våran och grannens brevlåda nedför en slänt med djupsnö...

    SvaraRadera