onsdag 23 mars 2011

Stormbyar


Vilket jäkla blåsväder vi har här! Gårdagen bjöd på riktigt friska vindar. Ingenting konstigt med det, solen sken och vinden var varm, det är världens bästa töväder om det blåser samtidigt när det är så varmt. Så när vi åt middag blev det svart ute som att solen plötsligt ramlat av himlen, och sedan kom stormvindarna med blötsnön som en gigantisk blästermaskin! Det höll på en 6-7 minuter och sedan blev det alldeles gult ute när solen åter fann sin plats på himlen och lyste genom snön, som för att jaga bort ovädret och strax efteråt var himlen blå och vindarna varma igen.

Påminde mycket om den åskstorm som överraskade oss i somras när vi var på långpromenad en afton:


Ja, så fortsatte det under kvällen och natten. När jag klev upp vid sextiden drog ännu en komprimerad snöstorm in. Nu ska jag ut och rädda det hö som finns kvar och ge hästarna mat och renfor på vinterängen om det inte blåser för mycket. Även om det är lä på ängen verkar inte hästarna vilja gå genom skogen när det blåser hårt. Och inte klandrar jag lilla fölis idag heller. Jag har full förståelse för att den lille håller sig inne i detta ruskväder. Men juvren börjar fyllas, alltid nå’t;)

Ur golvbrunnen i källaren trycktes det upp vatten igår, så det blev lite panik att såga timmer och hugga ved kan jag lova! Nu har det sjunkit undan tack och lov, så jag ska ned och börja röja i eländet. Portarna får nog vara öppna idag så kan vinden få göra nytta och torka upp där. 

Ha det fint! Pussåkram/fru Jonsson


1 kommentar:

  1. Uj sicket ruskväder! Här går ju korna i väntans tider men än har ingen liten kalv dykt upp! Men man vet att när den första kalven föds kommer det vara vackert väder i flera dagar (iallafall om det är en gammal o vis ko som ska kalva, de unga är lite sämre på det där)... :)

    SvaraRadera