lördag 5 mars 2011

Här vare glatt!




Det har varit sol, plusgrader och friska vindar i flera dagar nu. Vårvinter kallas denna fantastiska och ljusa årstid som definieras just med vårvärme mitt i all snö, för tidigt vakna insekter, att inte kunna gå i närheten av hästhagen utan att täckas av hår från topp till tå, lerig och spårig väg samt is på gården.


Fordonet att föredra på gården idag. Piggborsten greppar jag så fort jag har ett ärende till hagen.

Det är ändå idealiskt att det blåser när det töar, det minimerar faktiskt slasket och allt det blöta. Idag är det lite svalare så töandet hejdar sig lite. När jag ser hur mycket som rinner ned mot källarporten är jag bara glad om det inte töar för fort för jag gissar att det rinner in förr eller senare.

Det är en sjuhelsikes massa skotrar i farten idag och alla passerar på leden runt hagen och över vägen bortanför grannen. De flesta är nog på väg till skotereventet i Långviksmon. Eller ”Busken” som det kallas numer sedan Miva motiverat att de tar bort sin återvinningsstation där just med orden att en sådan inte kan finnas i varje buske.

Jag har semester i helgen och går mest i solen och skrotar med mina fina djur. Behöver varken bry mig om hö eller ved, bara mig själv. Jag ska ta en härlig promenad med hundarna och sedan sätta mig med näsan mot solen ute vid söderväggen medan jag eldar för badvatten. Datorn tänkte jag ta med ut så jag kan glo på den emellanåt och skryta för mina vovve-vänner om det fantastiska vädret och om min välförtjänta lättja.

Till middag ska jag göra varma mackor av den fantastiska tomatröran jag gjorde igår och till dessa ska jag dricka en sval folköl. Lättsamt värre;)

Ha en fin helg och glöm inte att det är bättre att gå på isen och ha det glatt än att gå lera och sörja. Puss/fru Jonsson

2 kommentarer:

  1. No, we call it a Kick!

    SvaraRadera
  2. Inte jag, jag kallar den för "spark", vad du kallar fordonet är upp till dig, men största delen av befolkningen kallar det "spark";)

    *veta*

    SvaraRadera