torsdag 10 mars 2011

Nysnö och såddfunderingar






Vilka väderskiftningar det varit de senaste dagarna! I förrgår (tisdags) var det en sådan fantastisk vårdag att jag spettade is, skottade undan ”gamm-snö” och sandade på isen iklädd jeans och T-shirt. Jag tänkte att jag säkert skulle åka på en välförtjänt förkylning, men det skulle det vara värt! Jag verkar dock klara mig undan förkylning. Så igår var det dystert värre med gråväder och kalla, blöta vindar. Så kom snön på kvällen och på radion varnades det för att det skulle komma rätt mycket. Det gjorde det inte, bara lite lämpligt sådär.


Vem är du som gömmer dig i Minnas mage? Jag längtar efter dig!

Idag är det återigen strålande sol och det är så vackert med nysnön! Hagen ser ren ut och hela gården badar i ljus, det gör rakt ont i ögonen när man är utomhus. Det droppar och kvittrar och surrar överallt och jag ska verkligen försöka ta tillvara den här dagen. Man ska inte bli ledsen över att det kommer lite snö mitt i vårvintern, den behövs för att ”bränna bort” den gamla snön, så lite nysnö bara påskyndar processen.

Det införskaffades lite fler fröer igår, så nu funderar jag på hur mitt lilla drivhus kommer se ut. Jag har några gamla fönster att tillgå, så det är bara resten som ska lösas nu. Salvia och lavendel som sedan ska sättas bredvid de vita jätteblåklockorna utanför det gamla utedasset samt vallmo och solhatt som ska sättas ut i en blivande rabatt nedanför vår stora, fina sten, var det som inhandlades igår, nu fattas nästan bara några vackra nävor som ska växa runt mitt lilla fågelbad halvvägs upp på stenen, under den fina rönnen. Jag vet att jag inte behöver förså alla blommor, men jag tar det säkra före det frostiga osäkra och försår allt, för jag är lite otålig också. Det är ju roligt om jag hinner se allt blomma redan i år.

Nu ska det lagas lunchsoppa och sedan ska jag och mina fräknar gå ut i solen=)



Hästarna vilar lunch och Kalinka håller koll. Ber om ursäkt för skitig lins, men jag glömde rengöra den efter att Hinica försökt äta upp den tidigare=/


2 kommentarer:

  1. Så mysigt de ser ut att ha det i vårsolen! :) här är det ruktigt inneväder men det är bra, för då hinner jag med allt jag ska hinna med! :) o dessutom blåst (från sydost) + snöblandat regn skyndar på våren! :)

    SvaraRadera
  2. Hälsningar från Gagnef!
    Åhhh...vad spännande tider du/ni har framför er, med våren och fölen i antågande! Jag håller koll på dej, genom bloggen.
    Kramar
    Sari

    SvaraRadera