söndag 26 september 2010

Dagens outfit*glimt i ögat*


Jodå, när jag var i modebranschen hade jag en "Modette-sida", nu nöjer jag mig med husmorsvarianten på blogger*s*

Arvegods från min mor; Jag bara älskar detta förkläde, visst blir man glad av äppelträdet och  katten (fast jag minns det som ett lejon från det jag var liten) med hjärtenos=)

Jag har haft en uteritt idag och hjälpte sedan till att leda på en barn-timme, väl hemma var det bara att svida om, knyta på sig förklädet och ta itu med middagen; Kålpudding.

Kanske är vi de enda människorna i världen som älskar kålpudding? Kanske beror det på att den enda kålpudding vi någonsin ätit är den jag, just jag tillagat? Hur som haver förstår jag inte de som rynkar på näsan när de hör att man ska inmundiga denna delikatess. 
Jag har längtat hela helgen efter det här.

Rejäl frostnatt var det och det blir visst värre natten som kommer.
Strax före tio i morse när jag körde till Gideå var det fortfarande rejält med frost där solen ännu inte nått.
Väldigt vackert, men en seriös påminnelse också att saker och ting måste reda ut sig. Vi måste bli klara med våra Norgeaffärer nu så vi kan förbereda vintern.
I kväll öppnar vi första rundbalen. Vi kan inte annat är konstatera att vi ändå haft tur (mitt i all otur) som inte behövt förrän nu. Och hur det än är så föredrar jag kylan 1000 gånger mer än regnet och dess konsekvenser!

Åter till förkläden.
Har nämnt det förut, jag bara älskar förkläden=)
Har flera stycken och några är förstås favoriter. Har ett speciellt till Julstöket förstås, men de allra mest speciella är de ärvda. Det glada, gula ovan och denna gröna lilla karamell:



Nu är kålpuddingen strax klar, det doftar underbart och jag ska duka och ta av mig förklädet.
Ha en fortsatt fin söndag och glöm inte att lyfta blicken och se att hösten är VACKER! Njut av den och tänd ljus istället förbanna mörkret.
Livet är för kort.

Kram/fru Jonsson

4 kommentarer:

  1. Jag ska banne mig sy ett förkläde.

    Varje gång jag ser en bild på dina fina så slår det mig att jag skall sy ett åt mig själv. Är en riktig söla när jag är i köket. Diskar både disken och hela framsidan på tröjan, jämt.

    SvaraRadera
  2. Ha en skön söndagkväll.....

    SvaraRadera
  3. Kålpudding är helt underbart gott, så ni är inte ensamma om att gilla det =)
    Så duktig du är som använder förkläde.
    Mina ligger så fint i skåpet och så svär jag varje gång det blir stekfläckar på tröjan.

    Ha det så bra
    Kram Veronica

    SvaraRadera
  4. Fina förkläden o kålpudding är gott!

    mvh. pling

    SvaraRadera