fredag 24 september 2010

Tala om för en nyponbuske att det är höst..




Vilken överlevare!

Säg till en nyponbuske att frostnätter målat löven i träden färggranna och att vintern närmar sig och du får ett hjärtligt 
"Up Yours" till svar och busken fortsätter ihärdigt klämma fram nya knoppar bredvid taggiga, dignande grenar, fyllda av nypon.

Det är säkert just dessa egenskaper som gör den förhatlig hos vissa men jag tycker nyponbuskar är helt fantastiska!
Tyvärr trivs de bäst längst våra trafikerade vägar vilket gör det omöjligt och direkt farligt att ta reda på frukterna då de lagrar tungmetaller (kan man tala om det för de djur och fåglar som äter nypon? Och de utrotningshotade rovfåglarna som äter dessa smådjur och förgiftas..?) och det är synd.

Riktiga vitaminbomber som kan hjälpa mot vissa reumatiska besvär, inte alla tillägger jag övertydligt. När jag bor mitt ute i ingenstans med lämpligt avstånd till grannar (lämpligt enligt mina "socialt försiktiga" normer) ska jag ha en rejäl nyponhäck som jag ska tillvarata ur.

Fast jag skulle nästan kunna ge vad som helst nu för att vakna upp en morgon och se frodiga nyponbuskar istället för den där förbannade Gehenna-törne-häcken (<-- länk till tidigare inlägg) som verkar ha sina rötter förankrade långt nere Ginungagap..



Nog om nypon..

Jäklar vilken god saft jag gjorde igår!
Jag hade vinbär i frysen som var avsedda för saft. Plockade in det sista av rabarbern och skar i grytan, kryddade med stjärnanis, kardemumma, lite kanel och vanilj. Ett tips när man kokar saft på röda vinbär är att ha i extra vatten så det inte blir marmelad av allt.

Det fick koka drygt tio minuter och efter ca tjugo minuter hade det silat klart. Kokade upp igen och rörde i socker (måttade inte, körde på fri hand) och lite citronsyra (kan uteslutas). Jag hade i mycket socker för jag ville ha en saft man kan blanda svagt och som håller länge.

Jag fick mycket beröm för den så jag var tvungen smaka själv. 
Åh, den blev jättegod!

Nu ska vi ut och stängsla ut hagen åt fyra hungriga damer som står och stampar otåligt.
På återseende och glöm inte krama någon idag=)
Kram/fru Jonsson

2 kommentarer:

  1. Det är en Wresros och de är ena riktiga tuffingar. Kan blomma långt över första frosten : )

    Jag har nypon på tork från våra Wresrosor. Få se vad man kan göra med dem.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Vi hade MASSA nypon här i kohagen bredvid oss först åren... sen klippte bonden ner alla... *muttrar*.

    Härligt med saft! Vi har haft ett så dåligt bär år att jag inte har fått in tillräckligt med bär iår!!

    SvaraRadera