onsdag 8 september 2010

Flyttfåglar

Har ni sett något liknande nyligen?

Nu så spinner jag skamlöst på ett inlägg, postat igår, på en god väns småsysiga blogg, som handlar om kanadagäss vid Dalälven.
Ja bloggen handlar förstås inte om kanadagäss, då hade jag nog inte länkat den, bara detta inlägg gjorde det. 
På ett mysigt sätt..

Jag tycker det kan vara ganska så häftigt när de lågsniffar över en på hundpromenaden i små övningsturer mellan provianterandet. De har långt och flyga, det var roligt när de passerade i våras, de är så hjärtligt välkomna att passera norrut återigen nästa vår, har egentligen aldrig kontemplerat över gäss förut.
Det var innan jag var med om så många..

Tranorna som bott här i sommar har hälsat varje morgon med vacker sång som jag hört genom det öppna sovrumsfönstret, det första jag hört varje morgon. De slog ihop sig med ett större gäng och flyttade för flera veckor sedan, de tranor vi mer och mer sällan hör nu är mindre grupper,
 också de på väg.

Här, många, många, många och långa mil ifrån Dalälven, närmare bestämt på åkrarna vid Gideälven har det samlats långt över hundra kanadagäss som fettar på sig och flygövar inför flytt söderut.
Medan tranor på håll sakta och lite sorgligt sjöng i stämmor en stund på morgonen låter dessa gäss som en flerhundrahövdad dagiskör som begåvats med trumpeter. Hela tiden!

Schas på er!!
Jag vet att era kompisar väntar på er vid Dalälven, så sluta lämna era chiahuahua-liknande lämningar över våra fina åkrar och vägar och 
DRA nån j**la gång!!


2 kommentarer:

  1. Ja det låter onekligen lite smalt med en blogg om enbart kanadagäss vid Dalälven. Jag skulle nog sätta Aspegerdignos på det.

    Vi har också gäss och andra fåglar som drar över hela tiden nu. Kommunen anlade ett våtmarksområde för fåglar bortom vårt hus för ett par år sedan. Är lite rädd att ankorna våra ska rymma dit om jag inte är snäll mot dem men de har stannat kvar hittills.

    SvaraRadera
  2. Ankor tjänar gärna som vakthundar och blir rätt lojala.

    När jag var liten hade vi vildankor som kom varje år och tjänade troget som vaktisar, inget främmande kom förbi (till förtret för en del goda vänner och släktingar*s*)

    Tror inte du behöver vara orolig över dina söta plutte-ankor:)

    SvaraRadera