torsdag 9 september 2010

Ingen skitsadel

Som en del vet så gjorde jag en rätt våldsam avsittning i måndags.
Nej jag blev inte så rädd att jag sket på mig. När Bizra lugnat ned sig så jag kunde ta lös den nya sadeln (som nästan hängde under hennes mage) så landade den mjukt i en färsk gödselhög.
Efter jag skrapat bort det värsta och smart nog låtit resten torka in såg den ut som bilden ovan.
Det kommer ju alltid någon dag när man går sysslolös och kan ta itu med sådant*s*

Tog hem den igår efter att jag gjort i ordning tre hästar medan Stefan red sin lektion (på söta Hinica), så idag var det bara att ta tag med skitgörat.
Många (även en del försäljare) tror att nubuck och mocka är samma sak, men det är det inte. Mocka är baksidan på skinnet, nubuck är uppruggat skinn och får så småningom samma struktur som skinn och kan behöva uppruggning igen (om man vill det).
Specialrengöring behövs inte, man kan behandla det på samma sätt som skinn.

Efter lite tvättande och skrapande var den OK igen

Det ljusa uppepå mot det bruna fältet mörknar efter en stund. Det finns inget skinn, mocka eller nubuck som är naturligt svart, det infärgas.

Har träffat kronofogden idag.
Vilka trevliga människor! Och vad mycket de kan!
Undrar man någonting rekommenderar jag varmt att man tar kontakt med Skatteverket eller Kronofogdemyndigheten. Skulle man få ett brev av dem med mindre munter läsning kan man alltid ringa dem och förklara och få förklarat för sig och vips är världen ljus igen!

Tyvärr träffade jag dem inte pga mina bekymmer med befolkningen på andra sidan sundet. Men jag har märkt att luntan med fakturakopior jag fått mig sänt av danskjävlarna går utmärkt att slå ihjäl slöa höstflugor med.

Nu känner jag mig så alert att det blir en längre promenad med jyckasjärvi (samlingsord för hundarna).
På återseende;)

2 kommentarer:

  1. Nu har jag också en häst! Om jag ramlar av från den skulle jag definitivt klara mig utan värre skador bortset från ett eventuellt sargat självförstroende.

    SvaraRadera
  2. Ja samma gäller även mig.

    SvaraRadera