torsdag 30 september 2010

Mickelsmäss


Ja, egentligen hade ju Micke namnsdag igår och det som nu kallas Mickelsmäss infaller sedesamt på söndag och kallas "den helige Mikaels dag", men se kyrklig är jag inte och igår var jag upptagen med att återigen bli avkastad av en häst*s*

Den uppmärksamme funderar kanske på om det är dags för mig att byta karriär, men det var inte så farligt. Jag blev inte avslängd, jag skrämde Amir och åkte av, så var det med det.
Traktor med stor sladd släpandes förbi ridbanan samtidigt som ryttaren viftar med en fasadflagga från ryggen blev för mycket för unghästen som satte av och jag var för dum för att slänga flaggan.

Han är ju född 17:e maj och har bott i Norge så kanske det var fel flagg?

Nä, Mickelsmäss var det.
När jag bodde i Lycksele för en himla massa år se'n innebar det marknadshelg. På den tiden var det fortfarande en någorlunda "riktig"marknad med lokalprägel. Vad jag förstår nu är det samma skit och piratprylar och godis och flottiga munkar och skitstrumpor etc. som Selångers marknad eller annan marknadsdag på valfri, svensk småort.

Jag vill ha skördefest!
På dagen vill jag pynta hästarnas manar med rönn och ha picknick med dem nere mot kobetet och sedan vill jag ha en hejdundrande grillning och tända ljuslyktor överallt. Kvällsvickning med grillad kalkonchorizo och skummande öl.
Så vill jag ha MIN Mickelsmäss.

Länge såg det ut som att det enda som kunde bjudas på en sådan fest skulle bli häststek och pudelsallad med brännässlor, men nu verkar det rikta upp sig i vår Norgehistoria (återkommer till den vid senare tillfälle).
Då säger manfolket att de ska till Dalarna och hämta vinterdäcken och tömma förrådet i helgen.. Och jag fick jobberbjudande.


Som en vis man en gång sa;
Önska i ena handen och skit i den andra och se vilken som blir full först.

Men det kanske blir en liten, liten Mickels-fest på fredag så, så jag får pynta Hinicas man med rönn=)




2 kommentarer:

  1. hahaha ja kanske ska du prova norges fana nästa gång!
    Här ska vi ha asiatiskafton på söndag! ;) Jag står i köket hela dagen, vilket enligt mig är den bästa form av meditation en person kan få! :)

    SvaraRadera
  2. Haha.. Jo Amir gillade egentligen Svenska fanan, han försökte äta den när jag viftade med den från marken och strök den överallt på hans kropp. Det var som sagt inte hans fel*rodnar*

    Asiatisk afton låter helt underbart! Det har vi här så ofta vi kan, vi ääälskar asiatisk mat och här finns inte en färdig kryddblandningspåse så långt ögat når. Meditativt var ordet.

    SvaraRadera