söndag 5 september 2010

Hur går det för oss?

Minna med mig på ryggen;)

Igår tog jag ut bägge hästarna på ridplan och borstade dem ordentligt, sedan släppte jag tillbaka dem.
Idag tog vi ut hästarna på plan, borstade dem och hade lite ledövningar och sedan red jag barbacka på Minuschka.
 Efter lite pyssel fick damerna gå tillbaka till hagen.
Så går det för oss.

**************

I övrigt så håller jag mig undan för dörrknackare idag för det verkar vara stora dörrknackardagen i Svedje och Västergissjö, men innan dess gick vi en rejäl långis med vovvarna, för när älgjakten drar igång vågar man sig nog inte ut på mon.
Åtminstone inte första tiden när skottstinna gubbar ränner i skogen..

**************

Medan jag håller mig undan bygdens politiker (fullt synligt, sitter vid köksfönstret just nu så jag syns tydligt både från vägen och gårdsplan, dörren är låst) så ägnar jag mig åt mitt livs första surdegsbak.
Satte surdegen för 5-6 dagar sedan och igår gjorde jag en deg (eller snarare smet, ska det va så??) och nu ska den in i ugnen.
Jag gissar på att det blir två tegelstenar som i bästa fall släpper från formarna så jag har fina tillhyggen om jag måste jaga politikerna från gården.
Har svårt att tro att jag lyckas åstadkomma någonting ätbart..
Men den som lever får se.
 "Inget doftar som mammas bak" brukade min mor säga, just nu luktar det rätt märkligt här.

Ha en fin söndag och kom ihåg att krama någon
/fru Jonsson

**************

3 kommentarer:

  1. säkert blir det jätte gott.. :) tänk positivt och se möjligheterna.. ;)
    tänkte att du saknade Gordon lite.. ;)
    Ha de toppen! Kram

    SvaraRadera
  2. Hahahahaaaaa.. jo du, Gordon har jag bjudit hit på ledarskapskurs, men det var inte så intressant. Jag ser alltid möjligheter, brödet vart ju skit, men jag kan altid slå någon i huvudet med dem, haha.

    Men hälsa Gordon så gott från mig;)

    SvaraRadera
  3. Haha..du kan ju bjuda politikerna på fika ifall det mislyckas, då kommer de inte tillbaka!

    Jag är för glömsk för surdeg, jag glömmer att "mata" dem hela tiden. Ska göra ett nytt försök i höst när skördesäsongen för allt annat är över å det blir lite lugnare. Bler mer bakat på vintern för oss.

    SvaraRadera