torsdag 23 september 2010

Höstdagjämning och Skördemåne

Fick detta av en kär vän och vidarebefordrar till mina vänner med förhoppningen att ni får tillskott i kassan om ni berättar för era vänner:


"Augusti 2010 innehöll 5 söndagar, 5 måndagar och 5 tisdagar. Något som bara inträffar vart 823 år, och enligt Feng Shui så erhåller den som berättar det för sina vänner under september månad mycket pengar."

Tack Alfadog;)



På återseende kära vänner och trogna grannar,
först ska jag ut på en extra lång cykeltur.



Jag bara älskar min cykel;
En Nirve Cruiser, handgjord och designad Paul Frank. Inga växlar men går som en dröm både uppför och utför på vilket underlag som helst.
Idag bar den mig fram och tillbaka till/från Björna (jag är lite osäker men jag tror att det är 12 km till Konsum i Björna härifrån, tidsmässigt stämmer det).

Härligt höstväder gjorde det till en härlig utflykt!



Höstdagjämning idag.
Jag gillar ordet, "-jämning" låter som att saker är i balans.
Nu förbereder sig jorden för vintervilan och att åter väckas till våren. Djur och fåglar tar för sig av naturens överflöd och övar på sina unika överlevnadsförmågor. 
Om kvällarna lyser fallna blad och eldrött ängsgräs upp marken och låter skymningsljuset dröja sig kvar länge, himlen tonar ut i lugna färger när stjärnorna tändas en efter en.

Skördemånen väckte mig inatt.
Blek och klar lyste hon in genom fönstren och spred silverljus i hela rummet. Hoppas hon såg och tog till sig min önskan som hängde på månharpan.

Mycket till skördeblot blir det inte under rådande förhållanden på gården. Det enda jag skördat nu är nässlor till mina hästar. Stona såg föga imponerade ut när jag körde ut nässlorna i hagen, men får de bara ligga i solen några timmar blir de säkert smakliga.
Jag skulle kunna skriva ett inlägg där jag uttrycker min avsky och mitt förakt mot Norge och dess innevånare, byggbranschen i synnerhet (det är pga dessa vi har det rätt magert för tillfället), men "-jämningen" eller någonting annat gör mig mjuk och lugn i sinnet så jag avstår.

Nu ska jag diska bort frukost och lunch, sedan ska jag nog vila lite med hundarna. Kanske kokar jag saft på eftermiddagen. Dricker ju inte saft själv, så jag märker att den är slut först när en tombutelj demonstrativt ställts i diskhon.
Egentligen inte mitt problem. Men det är kul att vara lite huslig också.

Ta dagen med jämnmod, vi går mot mysigare tider=)



1 kommentar:

  1. Härligt, ja pengar verkar en behöva trots att man kämpar emot...

    Jodå vet mkt väl *s* vad en tapetserare gör. Hade tankar på att själv gå en sådan utbildning ett tag. Men annat kom i vägen, som så ofta.

    Med tanke på vad vi gjort med tapeten så är det nästan så att både en tapetserare och en målare då skulle vrida sig i plågor. Hur som helst. Det ser inte ut att fungera så vi får göra om alltihopa *suck*. Men alla nya idéer måste ju testas innan man kan förkasta dem.

    Nu ska jag ut och berätta för alla om femfaldigheten, sen väntar jag på pengarna : ))

    Kram på er, hoppas ni får en skön torsdag där uppe.

    SvaraRadera