söndag 12 september 2010

Bak och brön!!

Bloggen som tillfredsställer alla smaker;)

Minna smakar på saltstenen

Guuudrun vad baksidan tog stryk igår!
Kände ingenting under promenaden, men direkt hästarna var i hagen blev hela kroppen väldigt mör och det värkte från baksidan låren upp igenom nacken till bakhuvudet.

Det hade jag glömt i morse när jag kom på att Hinicas hovar skulle behöva närkontakt med raspen. Mycket dumt. Hinica är störst och tyngst av damerna och inte alltid samarbetsvillig (fast jag tycker hon var extra duktig idag), jag raspade lite på den ena framhoven och höll sedan inte på att kunna räta ut ryggen!
Det man påbörjat måste man avsluta och det var ju bara i ett läge det var jobbigt; Någonstans mitt emellan uppe och nere liksom, haha.
Jisses, jag fick nästan dra mig upp i stående med ett tag om hennes svans efter jag raspat bak.

Sedan rymde Hinica litegrann när vi skulle ta ut Bizra och Kalinka för ko-träning (hade eg. tänkt vänta till imorgon, men vi såg att kossorna var uppe vid stängslet så jag tyckte det var en utmärkt idé att passa på), men hon gick snällt in i hagen när jag höll upp grinden åt henne.

För att återgå till bak-temat så önskar jag just nu att jag och ni hade doft-dator för i ugnen står det två filmjölkgrovlimpor (eller vad man ska kalla det) och sprider underbar doft i huset=)
Jag försökte ta kort genom ungsluckan, men det som syntes mer än brödformarna var den otroligt äckliga (orengörbara) ungsluckan samt spegelbilden av en glad storpudel med viftande svans.
Ifall jag lyckas med ett foto som kan förmedla doften lägger jag in bild lite senare.

Nu fick jag blåbärs-glögg med lite sherry i.
Jag och ryggen blir glada för det, tack käre make (som dricker kanelté och äter chips till*glärk*).

Nu så!
Föreställ er doften av dessa ljuvliga bröd


Men varför ska det vara så förbenat svårt 
att få lika mycket deg/smet i bägge formarna?? Nästa gång gör jag en stor form istället.
Fast det kanske inte var någon som såg att de var olika stora förrän jag sa det.. Ungefär som kvinns som gnäller över olika stora brön alltså;)



Måste återigen uttrycka min kärlek för dessa vackra trähästar 
som jag tycker liknar Basjkirer. Fast jag har aldrig lyckats lista ut vad det är för sorts ljus som ska sitta i hållarna. Kronljus verkar minst "vingelbenägna".

Hare fint/fru Jonsson




2 kommentarer:

  1. Aj aj aj en ond rygg är välan det sista man önskar sej. Hoppas du snart blir bra iden.

    Det där med hembakat bröd... det kan du få fortsätta med hemma hos mej sen. För det finns ju inte nåt underbarare än doft och smak av det. Ha det bäst.kramen Kristin

    SvaraRadera
  2. Ja den som ändå kunde baka : ( Jag suger vad gäller denna sköna konst. Men dina brön ser varma och mumsiga ut *fniss*


    Kram på er!

    SvaraRadera