söndag 19 september 2010

En dag för tillvaratagande

Nykokt rödvinbärssylt med stjärnanis och rosmarin/honungsmarinerad rabarber

Ja, som rubriken säger har dagen ägnats åt tillvaratagande. Syltburken gapade tom så jag kokade ihop vinbär, socker och två stjärnanisar. Kan inte bli enklare då vinbär har eget pektin i sig.
Rabarbern har vuxit sig frodig sedan senaste skörden, så jag skivade några stjälkar och blandade ihop med honung, lite vatten och rosmarin. Det ska få marinera ett par veckor och bli söt-syrliga. Gott att ha på frukostflingorna.
Resten av rabarbern skivades och hamnade i frysen jämte påsarna som redan fanns med rabarber. Maken har fått för sig att prova på rabarbervin, och tydligen är det bättre om rabarber är fryst först.

Plockade enbär som ska krydda hösten och vinterns grytor och hemmagjorda fonder (tips, koka fond och häll i "isbits-påsar" och lägg i frysen). Det fanns hur mycket bär som helst, och mycket var grönt ännu. det är bra, när denna skörd torkat och fingrarna läkt från enbarren kan jag plocka lika mycket till!

Vi tog även tillvara kvarlämnat virke i skogen som ska tjänstgöra som bommar på min ridplan och ur Hondan tillvaratog vi några liter bensin som hamnade i Mitsubishin. Det lär inte bli några fler hojåkningar i år och jag behöver soppan bättre i bilen nu när jag ska ha hand om ridlektionerna i veckan.

Två veckor efter avåkningan kan jag konstatera att ryggen fortfarande är väck. Rastlös och tjurig som jag är drog jag iväg med handledsvikter och vit storpudel på en 8 km power walk.
Mycket dumt.
Till slut kändes varje steg som att jag nyligt slitit upp en ny wastegate strax ovanför det vanliga som tjänat väl i dryga 37 år.  Frustrerande! Orkar knappt kratsa hovarna på hästarna (eller rättare sagt, räta upp mig) och jag känner mig svag. Normalt är jag stark som en björn och är van att bära och slita, men nu är jag som en gammal kärring!

Nåja, det går väl över.
Får väl ägna mig åt stilla skogspromenader med hästarna så länge.

Nu ska lergrytan fyllas med grönsaker, potatis, kyckling, kalkonchorizo och massa varma kryddor. Visst ja, jag bakade två sirapslimpor idag också.
Helt värdelös är jag inte, hehe

Puss på er/fru Jonsson

1 kommentar:

  1. Allt låter utomordentligt gott : )

    Hehehe nej, jag vill inte ha någon närmare kontakt med den andra/parallella sidan. Det är såååå bra som det är. Det räcker med att vi "märker av" saker i vårt hus.

    Höstkram!

    SvaraRadera